To Find Me Gone - Vetiver (2006)
Thing of the Past - Vetiver (2008)
The Errant Charm - Vetiver (2011)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Good Vibrations

Vetivers mest helstøpte plate til nå. Det betyr ikke nødvendigvis den beste.

Vetiver (aka Andy Cabic med venner) befester sitt musikalske ståsted som en formidler av singer/songwriter i tradisjonen til vestkystens softrock/country på 70-tallet. Vetiver er ikke bare stemningen og vibrasjonen, men bandet har også hele tiden dreid seg om låtene. Coverplaten Thing of the Past (2008) understreket dette, med sedate tolkninger av (i hovedsak) folksanger fra 67-73. Både i musikalsk stil og tidsmessig koloritt er det fremdeles her Vetiver befinner seg. I enda større grad enn før, og med enda sterkere dragning mot popens verden (som i The Beatles).

Omslaget viser skog og stjernetegn tett vevet sammen, og dette er på mange måter en plate som skapt for å ligge på ryggen i bushen med stjernene som eneste teppe. Det er ikke noe som forstyrrer livet der i gården, og Tight Knit er den mest helstøpte platen Vetiver har signert. En behagelig ferd fra The Rolling Sea til At Forest Edge: Rolling Sea er en mild bris fra Stillehavet, Through the Front Door er en tilbakelent harmonisk slendrian og At Forest Edge kiler under haken som en løvetann en sval sommerdag. Men hele platen deler også dens flyktige eksistens.

For det er et lite "men" her. Tight Knit er musikalsk omtrent like spennende som en Beckstrøm-skive, fri for friksjon og motstand, der sorgløs rockabilly (More of This) og oppfunka pop (Another Reason to Go) representerer det eneste som kan kalles sidesprang til den dorske stemningen som hviler over platen. Når Sub Pop omtaler den som "surprising" og med "unexpected twists", så vil jeg legge inn et lite forbehold. Det er selvsagt ikke meningen at Tight Knit skal være progressiv i formen, og jeg har på ingen måte noe i mot California-glasert countrypop. Jeg hadde vel bare håpet at Vetiver skulle dra et par ekstra trumfkort opp av hatten. Veldig vakkert og fint alt sammen, men rett og slett litt... kjedelig.