Yo La Tengo
Mogwai
The Mountain Goats

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

På ridetur inn i himmelsen

Los Halos leverer lavmælt gitarrock som er både mørk, myk og spennende.

Los Halos kommer fra Downingtown i Pennsylvania, et sted som ikke er skrevet med fete typer på det musikalske verdenskartet. Duoen skriver tradisjonelle rockesanger med solide røtter i amerikanske folk, country og blues-tradisjoner. Imidlertid reiser gamle kugutter seg, skriker "Judas" og forlater salen når Los Halos også byr på suggerende, halvgotiske synther.

De som liker slektsgransking vil kunne spore uendelig mange ledd bakover fra Los Halos, både til oppblomstringen av amerikansk gitar-rock på 80-tallet (Dream Syndicate, Green On Red) og videre bakover til elektrisk Bob Dylan og Lou Reed i det rolige hjørnet. Det er heller ingen problemer å spore dette helt tilbake til Johnny Cash og Woody Guthrie. Skal man i det hele tatt finne engelske referanseartister så måtte det være å høre Jesus & Mary Chain i strømsparingstider med bomull i øra.

Det Los Halos gjør er å tilpasse grunnformelen til sin egen tid og til sitt eget humør. Noen ganger blir dette noe i retning av at The Band skulle kledd seg i svart, sky solen og gå i tjeneste for mørkets fyrste. Sangene har paradoksalt nok samtidig noe trygt og godt over seg. Det kan skyldes at vesentlige deler av plata er innspilt live i studio og har ekte kommunikasjon mellom musikerne. Tekstene handler om livet, kjærligheten og skjebnen der hele sangteksten kan bestå av en eneste linje.

The Fisherman's King åpner albumet med akustisk gitar og sang. Den hemmelighetsfulle frontmannen Samezvous har en karakteristisk halvt hviskende syngestil som for så vidt kler musikken godt. For Ramona... fyller på med en ringende elektrisk gitar og nok en akustisk gitar i tillegg til bass og trommer. Tittelen er naturligvis en hentydning til Bob Dylans To Ramona, som var å finne på Another Side of Bob Dylan (1964).
Gold As the Color bringer inn klokkeklingende synther og er en av de vakreste stundene på dette albumet. Andre spor som Dagger Bones og Losst Halo viderefører den samme, litt døsige og sørgmodige stemninga der forsiktige gitarer og synther gjentar de samme temaene nesten hele tiden. Her ligger det en del små detaljer som minner meg om den gang den amerikanske gitarrocken første gang ble krysset med elektronikk, jeg tenker da spesielt på tidlig Wall Of Voodoo og sanger der de samme gitarfrasene gjentas i det uendelige i selskap med synth-droner. I denne sammenhengen kan vi trekke fram Morning Sun med morsomme, daskende trommer, et overforenklet gitarkomp og en hele tiden overhengende synth-hypnose bak Samezvous kjølige sangleveranse. En liten perle denne her!

Jeg venter nå spent på at det skal komme en versjon av Ring Of Fire, men det gjør det pokker meg ikke! Nærmest er vi på Easy, As You're Waiting, som man lett kan innbille seg har blitt spilt av generasjoner av folk-rockere. Plata avslutter med klimakset Will You Go To Heaven?, som har en virkelig oppløftende, religiøs følelse. Den kunne nesten sneket seg inn på et innbilt Steve Hillage album som lovpriste vestlige ikoner i stedet for hellige kuer (altså en hippie på feil kurs!). Et hemmelig bonusspor i lo-fi med banjo, fløyte, gitarer og sang følger etterpå. Er dette himmelen? Muligens. Skulle gjerne hørt et helt album med slikt materiale. Det er nemlig mer der det kommer fra - Los Halos hevder å ha nok materiale liggende til å fylle 200 CDer!

Los Halos har med dette laget en vellykket plate med episke sanger det står stor respekt av. De er i stand til å legge såpass mye egen personlighet i sangene sine at det blir interessant også for blaserte musikktilhengere som mener de har hørt det meste. Tradisjonell, men original musikk for deg som liker amerikansk gitarrock.