The Aller Værste
Kjøtt
Skambankt

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Honning for ørene

Honningbarna har fått nok av kapitalister, dobbeltmoral, seige byråkrater, likegyldighet og alt som er kjipt. De har fått nok, men det har ikke jeg -

Honningbarna hopper rett i det på debut-EPen. Uten tvil er det første sporet, Borgerskapets Utakknemmelig Sønner, høydepunktet på utgivelsen. Den sparker fra seg, lager ingen unnskyldninger og setter stemning umiddelbart. Jeg føler nesten for å stemme i på koringen "Honningbarna! Honningbarna!". Glemt er smak av honning, skjærgårdsidyll og andre referanser som umiddelbart dukker opp når man hører Kristiansand og bandets navn. Dette er god, gammeldags rock - på ny.

Honningbarnas logo sier sitt, med en customized anarki-A som har blitt en H. Pønkereferansene kommer også tydelig igjennom i musikken deres. Inni coveret er det avbildet et skribleri skrevet av selveste Woody Guthrie, protestsangens bestefar. Musikken bærer ingen dirkete musikalske linker til Guthrie, men samfunnsengasjementet er helt klart til stede. Det skrikes høyt om revolusjon og samfunnskritikken sitter løst. Man blir nesten litt opprørsk og drømmer seg tilbake til samfunnstimer da man engasjert predikerte om løsninger på både Midtøsten-krisen og et globalt velferdssamfunn. Den ungdommelige skråsikkerheten spiller klart til Honningbarnas fordel.

Hard rocken og pønken til bandet skrikes ut på Kristiansand-dialekt. Et meget godt valg. Dialekten fungerer overraskende bra som pønkevokal. Det kan anes at Honningbarna har vokst opp på heavy metal-band som blant annet Mötorhead, tøffe gitarriff kanaliseres i hytt og pine. Fare for at bandet skal tippe over og bli rocke-harry unngås dog heldigvis. Selv om jeg flere ganger aner litt Gluecifer-fakter i bakgrunnen, så er ferdigopprevnebukser og fjollete hårfrisyrer kastet bort til fordel for hinsides engasjement. Men deler av EPen når dessverre ikke like høyt opp. Cello- og orgelintroen på Våkn Opp! er fin, men ikke helt fin nok. Det passer bedre som bakgrunnsfyllet det blir etter hvert ut i sporet. Våkn Opp! er svakere og har en tynnere og mindre gjennomført produksjon en de resterende tre sporene.

Vokalen til Edvard Valberg bærer EPen. Den er rå og ubehøvlet, og til tider en fryd å høre på. Honningbarna får meg til å tenke på tidlig Raga Rockers, på Kjøtt og The Aller Værste!; rockeheltene Michael Krohn, Helge Gaarder, Lasse Myrvold. Og det, det gjør at Honningbarna stiller ekstremt sterkt i min bok. Også nærer jeg en forkjærlighet for celloen de har med. Og Woody Guthrie. Og nå også unge, engasjerte Kristiansandsbarn.

Norsk hard rock ser en ny morgen. Med Honningbarna stirrer man 80-tallets norske glansrock periode i hvitøyet, og det ser ganske bra ut. Jeg håper, håper, håper, at Honningbarna marsjerer fremderst i norsk rocks nye korstog - at mer av dette er på vei. Jeg har ikke fått nok.