Obsessed
Hermano
Kyuss

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Stonernatt

To for prisen av en. Tidlig Goatsnake samlet til glede for nye lyttere.

Jeg ble for noen år siden introdusert for musikken til amerikanske Goatsnake på et nachspiel i Halden. Dersom jeg husker rett besto inventaret i den store stua hovedsaklig av en sofa, noen stoler, en peis, en Gibson Flying V, medlemmer fra Camaros og deres vennegjeng. Når klokka var rundt 05.00 var det på tide med tung, seig amerikansk rock...altså Goatsnake. jeg tror dette var den perfekte settinga for traktorriff og mammutsyre. Den rå vårnatta, den overtrøtte stemninga og mørket satte musikken i et perspektiv man ikke ville fått på en solfylt dag i juni.

Nå kan man få to av Goatsnakes eldste utgivelser, et album og en EP, på en CD. I tillegg får man bonuskuttet Knucklebuster. Tilsammen er det snakk om over 75 minutter med tung og hard rock fra innerst i stonerskogen. Bandet reiste seg fra asken etter kultbandet Obsessed seint på 90-tallet. Rytmeseksjonen kommer nemlig derfra. Gitarist Greg Anderson er involvert i labelen Southern Lord og har også vært å høre i blant annet Sunn O))). Vokalist Pete Stahl har den erfarne undergrunnsfanatiker kanskje på skive med Orquesta del Desierto, Desert Sessions eller Dave Grohls gamle band Scream.

De første åtte låtene på CDen utgjorde opprinnelig debuten, for enkelhets skyld kalt 1. Åpningen med Slippin The Stealth og Innocent har godt driv og fengslende melodier. Man blir dratt inn i en seig virvelvind av gitarer og ondskap. Goatsnake er ikke redde for å komme opp med fengende låter. Ikke at dette er hitlistestoner, på samme måte som Queens Of The Stone Age. Likevel får låter som IV og Mower det til å gynge i nakkevirvlene. Trower kan til og med medføre whiplash.

Blant de seks låtene som utgjorde EPen Dog Days i 2000 finner man blant annet en cover av Frees Heartbreaker. Denne tolkninga er helt grei. Høydepunktet er derimot den monumentale tjærerockeren Long Gone. Ellers er også Man Of Light absolutt verdt å få med seg. Avslutningsvis kommer bonusen Knucklebuster, ei låt midt i Goatsnake-landskapet. Den vil sikkert glede gamle fans, uten at den kommer opp mot de sterkeste prestasjonene på skiva.

Stemmen til Pete Stahl kan minne litt om Ian Astbury fra The Cult, uten at jeg skal dra den sammenligninga for langt. Resten av bandet riffer og groover i kjent stonerstil. Utover CDen dukker det opp enkelte syrepartier som ikke sitter like godt. Sikkert morsomt og befriende å lage, men Goatsnake er best når de har minst ett bein på fast grunn. Når de i tillegg trøkker på litt ekstra i de mest temposterke låtene er det nesten bare å overgi seg.

Er du usikker på hvordan du skal angripe denne skiva? Inviter til nachspiel og la det synke inn mens natta smyger forbi utenfor. Verken 1 eller Dog Days er vel å regne som klassikere, men er saftig rock framført med stor autoritet. To for prisen av en burde friste enhver hårete luftgitarist.

Fila Brazillia - Jump Leads

(Twentythree)

To brazillianerne viser vei hvor andre chillout-mekkere faller av lasset. En elektronisk høydare!