The Man-Machine - Kraftwerk (1978)
Computer World - Kraftwerk (1981)
Electric Cafe - Kraftwerk (1986)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

En definerende plate.

'Wir fahr'n, fahr'n, fahr'n auf der Autobahn.'

Ah, Kraftwerk! Et grensesprengende band i sin tid, pionérer innen elektronisk musikk, inspirasjonskilde til generasjoner av halvnerder med sans for synth. Når Autobahn står i spilleren og du hører bildøra som slamrer igjen, så vet du at du sitter der med albumet som startet en sinnssvak og lang karriere innen elektronisk musikk.

Kraftwerks utgangspunkt strekker seg tilbake til 1968, da Ralf Hütter og Florian Schneider møttes på musikkonservatoriet i Düsseldorf. Begge var medlemmer i bandet Organisation, som i 1970 slapp et album basert på improvisasjon over et enkelt rytmisk grunnlag, mer inspirert av musikk fra øst enn den engelsk/amerikanske tradisjonen.

Etter denne plata forlot Hütter og Schneider Organisation og dannet Kraftwerk. Med seg fikk de perkusjonist Klaus Dinger, som forlot Kraftwerk etter den selvtitulerte debuten (1971). Dinger dannet Neu! med Michael Rother, et annet grensesprengende prosjekt som sammen med Kraftwerk, Can, Amon Duul, Cluster, Faust og Popol Vuh definerer Krautrocken.

Kraftwerk slipper Kraftwerk 2 (1972) og Ralf & Florian (1973). Ingen av de tre første platene er sluppet på CD, og vinylutgavene finnes ikke nyere opplag. Kanskje blant de heteste objektene på samlermarkedet? Utilgjengeligheten bidrar ihvertfall til at det hviler et mytisk preg over de tre skivene som leder fram til Autobahn. I Autobahn får åpenbart Kraftwerk en definert retning musikalsk sett, og denne plata er på mange måter utgangspunktet for Kraftwerks posisjon i dag.

Så: Hvordan holder Autobahn seg i år 2004?

Vel, svaret er; fantastisk! Som kjent varer diamanter evig, og denne er intet unntak. Tittelsporet starter moroa, et spor som gir deg følelsen av at du formelig cruiser langs Autobahn. Denne 22 minutter lange låta fungerer som en mal på hvordan man bygger opp et episk, elektronisk mesterverk. En stødig, men lett beat formelig loser låta fremover som den hvite stripa på veien. Melodilinjene leker lett, og klimakser bygges opp og brytes ned igjen. Det hele toppes selvsagt med de halvrobotiske stemmene som har kommet til å kjennetegne Kraftwerks lydbilde. Låta er også mesterlig krydret med fiffige effekter som for eksempel biler som kjører forbi i full fart. Man kan lett høre hvordan Kraftwerk har latt seg inspirere av bilturens estetikk; ensformig og stillestående, men detaljene og melodilinjene som kommer og går skaper en variasjon, akkurat som å se ut av vinduet på en bil som suser av gårde.

Det må nesten nevnes at dette albumet ikke er et rent synth-album; Schneiders fløyte er gjenkjennelig, det samme er gitar og fiolin. Autobahn er faktisk det siste albumet Kraftwerk gjorde før de ble helelektroniske, selv om det er elektronikken som dominerer også på dette albumet.

Til tross for at det nevnte tittelspor dominerer denne plata betyr det på ingen måte at de andre sporene er svake, tvert imot. De øvrige sporene virker mer abstrakte enn tittelsporet. Kometenmelodie 1 og 2 er eminente øvelser innen ambient og forvridde lydeffekter, der Kometenmelodie 2 er den mest lettfattelige av de to, med ganske artige melodilinjer.
Sporet Mitternacht deler mange av kvalitetene til Kometenmelodie 1, en litt dystrere øvelse i ambient teknikk. Dette sporet er kanskje det svakeste på albumet, til tross for at også dette har åpenbare kvaliteter.

Det avsluttende sporet, Morgenspaziergang, er et eminent motstykke til tittelkuttet. Der Autobahn benytter seg av bilturens estetikk, minner Morgenspaziergang om nettopp en spasertur om morgenen. Fuglekvitter og lyden av rennende vann, samt en pen fløytemelodi gir deg følelsen av at du har havnet i en slags harmonisk park. Eller rettere; en elektronisk, harmonisk park.

Autobahn er et fantastisk stykke musikalsk håndverk, med det som mye av samtidens elektroniske musikk ofte mangler: sjel. Autobahn har inspirert flere generasjoner musikkskapere, og har potensiale til seg til å inspirere flere. Det er nå 30 år siden denne så dagens lys, jeg ser ingen grunn til at den ikke skal være relevant i 30 år til. Sett deg ned i godstolen og nyt en elektronisk reise over europas mest berømte motorvei. I disse retro-tider, hvorfor ikke bare prøve seg på originalen?