[capsule review in English available]

Moving
Heim

Nils Petter Molvær

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Bevegelse og progresjon.

Nils Petter Molvær stjeler overskriftene, men det er Bugge som leder det overskridende arbeidet med å fusjonere jazz og moderne club-kultur.

Etter å ha tatt steget ut av skyggen til Arild Andersen, Terje Rypdal og den nordiske ECM-tradisjonen, og grunnlagt sitt konsept New Conception of Jazz, har Wesseltoft gått sine egne veier. Fra Bugges eget studio, og hans Jazzland Records, har det jevnlig dukket opp plater av høy kvalitet fra blant andre Atomic, Mari Boine, Sidsel Endresen, Wibutee, Audun Kleive samt hans egne utgivelser med New Conception of Jazz. Fokuset til Jazzland ligger på norske artister med vilje til å skue utover landets grenser, og de samme artistenes vilje til å eksperimentere med overskridende lydbilder. Jazzland er altså ikke for purister.

Det er heller ikke Moving, som er tredje utgivelse fra New Conception of Jazz. Moving er en forlengelse av prosjektet fra den første utgivelsen, og det dreier seg om å kombinere akustisk jazz med beatbaserte klubbrytmer. Album nummer to i rekken, Sharing, brakte for alvor dette konseptet ut i verden og den internasjonale responsen har siden vært relativt stor i positiv forstand. Populariteten i Europa overgår den mer konservative scenen i USA, men Bugge har vært trukket frem over Atlanteren som et eksempel på prosjekter med røtter i jazz som inkorporerer moderne beats på en vellykket måte. I så måte har Wesseltofts talenter blitt sammenlignet med selveste Miles Davis i måten å tenke og utføre på. Stilen har også vært gjenstand for inspirasjon hos mange samtidige, og man skal ikke se bort fra at Nils Petter Molvær, som deltok på de to første albumene til New Conception of Jazz, har plukket en og annen ide i utviklingen av sitt eget konsept.

Det har vært stor gjennomstrømning i Bugges Room siden 1995, og antall musikere som har bidratt på de tre platene er stort. Bassist Ingebrigt Håker Flaten og trommeslager Anders Engen er de eneste som har vært med Bugge siden '95. DJ denne gangen er svenske Jonas Lönna, som har erstattet Abstract og Strangefruit fra forrige album. Lönna bidrar med et spekter av groovy beats og programmerte rytmer som utgjør det monotone rytmeaspektet som kjennetegner dansbar techno/klubbmusikk. Over dette briljerer Engen og Håker Flaten, og legger til nyanser i rytmebildet. Denne rytmekombinasjonen er totalt overbevisende, og du skal være rimelig kynisk om du greier å holde tilbake bevegelsene som disse gutta frister til.

På toppen av dette legger Wesseltoft melodilinjene. Det finnes antagelig ingen som kan være så melodiøs som Bugge. Han briljerer uavhengig av om det er introer (hør på Change!), oppbyggende partier, ekstreme crescendoer, eller outroer. Han binder det hele sammen og gir rytmene sjel, det lille ekstra som skal til for å løfte denne musikken opp fra det ordinære. Han krydrer også med små samples og litt vokal, som stort sett går i korte ord som Change og Moving, og bringer samtidig prosjektet nærmere soul. Det er også korte budskap som står i samsvar musikken; bevegelse, forandring, generøsitet, progresjon er stikkord for Bugge Wesseltoft's New Conception of Jazz. Jeg må være forsiktig for ikke å trekke dette inn i en større sammenheng, men skal samfunnet endre seg må det bli på Bugges måte.