cover

The Information

Beck

CD (2006) - Interscope / Universal

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Indierock / Poprock / Alternativ / Dance / Singer/songwriter / Hip-Hop / Funk / Indiepop / Folkrock / Tropicalia

Spor:
Elevator Music
Think I'm in Love
Cellphone's Dead
Strange Apparition
Soldier Jane
Nausea
New Round
Dark Star
We Dance Alone
No Complaints
1000BPM
Motorcade
The Information
Movie Theme
The Horrible Fanfare/Landslide/Exoskeleton

Referanser:
Primal Scream
Eels
Cibo Matto
Cornelius
Dust Brothers
Badly Drawn Boy
The Beta Band
Os Mutantes

Vis flere data

Se også:
Midnite Vultures - Beck (1999)
Sea Change - Beck (2002)
Sea Change - Beck (2002)
Guero - Beck (2005)
Guero - Beck (2005)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Interessant?

Er Beck fremdeles nysgjerrig og med tilstrekkelig musikalsk utforskningstrang?

Beck Hansen må i dag ses som et hedersnavn i den moderne popen. Han er erketypisk for den postmoderne popen med sitt lappeteppe av ulike musikalske stilarter. Det er ingen tvil om at hans fine sammenføying av hiphop, samples, funk med rock, indiepop og utvalgte deler av verdensmusikken, er noe av den mest typiske og beste musikken for 1990-tallet.

Men er 36-åringen fremdeles musikalsk interessant på sin seneste utgivelse The Information? På Øyafestivalen var vi vel mange som fornøyet oss mest ved dukketeatershowet hans... Arbeidet med årets album skal ha begynt etter den lavmælte og personlige folkskiva Sea Change, før han slo seg sammen igjen med sine gamle produsentvenner The Dust Brothers til skiva Guero.

Her er nok av den typen løssluppen hvitmannsfunk og rap-rock som opprinnelig gjorde Beck til en av klodens mest populære artister. Her er også masser av spor av psykedelia, brasiliansk tropicalimusikk slik vi kjenner fra skiva Mutations. Men mest av alt er naturlig nok The information en mellomting av, eller et mellomsteg, mellom den inderlige folkrocken til Sea Change og "kul" rap-rock à la Guero.

Med ledemotiver og gjennomgangstemaer føles The Information som et konseptalbum. Temaet er det ekstreme og overdimensjonerte informasjonssamfunnet i det nye milleniumet vi er inne i. Nok en gang er Radiohead-produsent Nigel Godrich i produsentstolen. Han sørger for mer helhet og sammenheng og helhetlige låter enn det som var tilfellet på noe uferdige Guero.

Tiden gjør de mest skjødesløse og tilfeldige artister til proffer og bedre musikere. Dette er definitivt tilfellet med vår venn scientologen. Samtidig er det slik at Becks nyeste album i mye mindre grad bærer preg av musikalsk nysgjerrighet og utforskningstrang enn tidligere. Det er som om han nå anvender sin musikalske kunnskap til å gjøre bruk av det han har oppdaget og erkjent.

Det vil si, kanskje er det noen elementer av britisk synthmusikk - egentlig synth brukt i rocksammengheng som Simple Minds og Primal Scream i like stor grad som Boards of Canada - og dronepop vi ikke har hørt tidligere hos Beck?

Ved første møte med den nye skiva føler man vel egentlig at man allerede har hørt det meste før. Ved flere og mer konsentrerte lyttinger oppdager man stadig vekk nye detaljer og finessen i produksjonene.

Godrich er møysommelig og nøyaktig og sørger for et tydelig fokus gjennom hele skiva, selv der hvor man ønsker å gi inntrykk av spontanitet.

Musikken er veldig lagdelt og har mange fine smådetaljer. Åpenbare høydepunkter på skiva er den intense og trykkende Nausea med sine kraftfulle og intrikate rytmestrukturer, søte og naive piano- og strengedrevne Think I'm in Love med sin Paperback Writer-bass. Og ikke minst rørende sarte, men sterke New Round.

The Information er på mange måter kanskje Becks beste skive, men samtidig føles det også som bare nok en Beck-skive. Han er ikke lengre spesielt interessant som artist. I ettertid føles bookingen av Beck til årets Øyafestival like interessant som bookingen av Spiritualized få år tilbake; litt bakstreversk og passé. Dette må jeg bare beklage, selv håpet og trodde jeg også i utgangspunktet at det skulle være annerledes. Slik er det også med denne skiva; hyggelig, men ikke egentlig interessant slik for eksempel The Knife var det på den samme festivalen - eller medrivende som Leela James på Quartfestivalen noen mil lengre sørover tidligere på sommeren. Vi savner Becks elleville ordspill, hippe navnedropping og lekne tilnærming til musikken.

Beck har utspilt sin rolle som musikalsk innovatør og pioneer, men kan fortsatt behage en tålmodig og vennlig innstilt lytter.

comments powered by Disqus

 



Artikler, nyheter


Ekstranummer #63: Nostalgi i slengbuksas tidsalder: Den norske retrobølgen på 70-tallet, del 7

Krigstegneserier ble lest av gammel og ung og holdt minnet om andre verdenskrig friskt. Superheltene fristet derimot magrere kår i Norge. Ble de for futuristiske og teknologioptimistiske for tidas tilbakeskuende klima?

Podium

Hovedsiden / Siste:

sign post
10.10.14 - 12:56

sign post
10.10.14 - 12:53

MUSIKERE SØKES TIL POP-ROCK ...
29.08.14 - 10:51

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo


Ought - More Than Any Other Day

(Constellation)

I avdelinga postpunk med noko attåt serverer Ought eit særs overtydande tilskot.

Tidligere: