Je Suis Animal
Children and Corpse Playing in the Streets

Try Again, Fail Again, Fail Better - Firefly Effect (2011)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Heartbreak's a blessing

Man må ikke synge om den fullendte kjærligheten og strandidyll for å lage det perfekte lydsporet til sommeren, bare spør Firefly Effect.

Det er enkelte ting her i livet man nesten kan ta som en selvfølge. En er at Perfect Pop er og blir tro mot sitt navn og fortsetter å gi ut band som er på en konstant jakt etter de perfekte poplåtene. De greier det ikke hele tiden, men det har blitt mange godbiter på veien. En annen ting man kan ta for gitt er at det som kommer på Perfect Pop mest sannsynlig kommer til å dominere sommeren din på et eller annet vis. Og det blir garantert en bra sommer om du lar Everything Is Beautiful And You Are The Reason være en del av lydsporet.

Med bittersøtheten selv, singelsporet Never By Your Side, har de laget en så åpenbar sommerslager at man nesten håper at man kan relatere egne opplevelser til den i løpet av sommeren. Tårer, smil, begjær, kjærlighet, drømmer, avvisninger og alt som kommer før og etter er porsjonert ut over en melodi så deilig at man vanskelig kan unngå å smelte fullstendig.

Så kan man jo ta en låt som I'm Stealing Your Girlfriend - en skamløst fengende popperle på under to minutter som evner å få temaet til å høres sjarmerende ut.

Vokalen til Truls Solerød Johnsen er på ingen måte fantastisk, men så har den også blitt tilpasset låtmaterialet. Hvis man tenker Architecture In Helsinkis Cameron Bird så er man ikke så langt unna, selv om Firefly Effect langt fra er så lekent som de australske indiepopperne. Og Firefly Effect representerer på så mange måter det erketypiske indiepop-bandet man lett kan få litt opp i halsen, men får det til å fungere maksimalt ved å være litt bittersøt i stedet for sukkersøt.

På Perfect Paradox synger Johnsen at "perfect is a paradox" og har utvilsomt helt rett, men om det betyr at Perfect Pop lager paradoksal popmusikk, eller om popmusikk kanskje er paradoksalt fra begynnelse til slutt, er ikke lett å si. Jeg skal på ingen måte tilegne Everything Is Beautiful And You Are The Reason en hel mengde nivåer som den mest sannsynlig ikke har - det tjener verken deg selv eller utgivelsen uansett. Men at Firefly Effect hele veien oppfordrer til å gi litt faen i om ting ikke går helt veien er det ingen tvil om, og de selger budskapet med stor suksess.

Det kan handle om alt fra uoppnåelighet og paradokser til ærlighet eller tilsløringer, og når det er svøpt i herlig bekymringsløse melodier så har det nesten ingen betydning uansett. I sommer kan du kjapt komme til å plystre og nynne til håpløs kjærlighet og ubesluttsomhet, og du kommer likevel til å ha det umåtelig hyggelig.