cover

Precursors

Greg Davis

Vinyl 7" (2003) - Melektronikk / Safe as Milk

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Folk / Laptop

Spor:
Lightning Proves Unnecessary
Custom Made Mobile (for Robert Lawrence Davis)

Referanser:
Gastr Del Sol
Jim O'Rourke
Keith Fullerton Whitman

Vis flere data

Se også:
Curling Pond Woods - Greg Davis (2004)
Somnia - Greg Davis (2004)
Paquet Surprise - Greg Davis & Sebastien Roux (2005)
Mutually Arising - Greg Davis (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Tradisjon gjort tilgjengelig for modernister

Davis går utradisjonelle veier for å lage tradisjonell musikk.

Dette er tredje utgivelse på syvtommerselskapet Melektronikk, som er en del av Safe as Milk-kollektivet. Tore Honoré Bøe og Lasse Marhaug står for de to første, og sistnevnte er også kunstneren bak omslaget til Greg Davis' bidrag.

Davis har bakgrunn i hip hop, jazz, han har lekt med eksperimentell komposisjon, og arbeidet i konstellasjoner som har beveget seg mot fri-improvisasjon. Han har også bakgrunn som akademiker fra Depaul-universitetet i Chicago der han studerte klassisk- og jazzgitar. Der skal han også ha fått øynene opp for computer-basert musikk.

Davis, basert i Boston, er fremdeles relativt ubeskrevet, noe Safe as Milk/Melektronikk har tenkt å gjøre noe med. Etter deltagelse på et veldig stort antall samlere på selskaper som Grounded, Gameboy, Hydrogen Dukebox, Errorclub, Carpark, samt hans eget Autumn Records, er dette en av hans første 7-tommere der han figurerer alene. Han har tidligere sluppet fullengderen Arbor på Carpark, en label han deler med blant andre Kid606 og Kit Clayton.

Arbor har inspirert skribenter og Greg Davis-entusiaster til å formulere en ny merkelapp; nemlig laptop-folk. Precursors er en forlengelse av dette begrepet.

Side A, Lightning Proves to be Unnecessary, er todelt i den forstand at den introduseres som et lett støyende og abstrakt, men nyansert, elektronikastykke, og brytes ned til en enkel og repeterende folk-inspirert melodi basert på farfisa orgel, melodica og akustisk gitar. Under denne delen ligger det feltopptak av fuglesang og en rennende elv, samt en hane som galer i ny og ne. Davis er på denne låten akkompagnert av Don Mennerich, kompanjong fra flere tidligere innspillinger, på akustisk gitar. Det hele er delikat montert sammen til en stemningsfull helhet som kan gi inntrykk at det er spilt inn live, ikke på front-porch'en, men ved elvebredden.

Side B fortsetter i samme gate, men uten feltopptakene av miljølyder. Custom Made Mobile er komponert med elementer av akustisk gitar, mbira, melodica, klarinett, et fender rhodes elektrisk piano, klokkespill, alt traktert av Davis. Nok en gang montert sammen til til en helhet som sier melankolsk og melodiøs folk. Ideen er gammel, men med ny teknologi slipper man altså å spille ett spor om gangen på en båndopptager slik det er gjort på tusenvis av gutterom opp gjennom årene. På laptopen kan Davis manipulere hvert enkelt spor han har spilt inn, og med klipp og lim-metoden skreddersy en melodi.

Låtene er litt for monotone og repeterende til at de fullt og helt kan leve opp til ryktet Davis har pådratt seg som banebryter. Men potensialet i prosjektet ligger der i høyeste grad, og jeg ser mer enn fram til hans neste fullengder som blir et samarbeid med Keith Fullerton Whitman (Hrvatski) som i fjor slapp Playtroughs.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


PJ Harvey - Let England Shake

(Island)

Poetiske men ubarmhjertige krigsreportasjar, og elsk/hat songar om ein nasjon iferd med å visne på rot.

Flere:

The Twilight Singers - Dynamite Steps
Drive-By Truckers - Brighter Than Creation's Dark