Rama Lama das Pönkabteilung
Desperado
Beinkjør

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Kor e heimertn?

Et band som kaller seg selv Brutal Kuk kunne vel aldri vært stort annet enn trøndersk, skitten ballerock? Morsomt er det uansett.

Det er ikke bare rappere som kan skrive tekster på sin egen dialekt her til lands, det er Trondheimsbandet Brutal Kuk et godt eksempel på. Det er ikke usannsynlig at de tjener en enorm mengde oppmerksomhet på bandnavnet alene, men det kan faktisk hende at en og annen kan finne på å like innholdet også. De fleste rundtomkring i landet som har en viss interesse, har nok fått med seg at det er et band som heter Brutal Kuk, men at det er mange av dem som har kjennskap til musikken er heller tvilsomt. Kanskje det er på tide?

Siden sist vi hørte fra Brutal Kuk har noen småting skjedd. De har for eksempel blitt hakket mer samspilt nå, det høres ikke fullt så kaotisk og grumsete ut som det gjorde før. Ikke for å si at de har blitt overprodusert og gjennomkommersialisert denne gangen heller, akkurat, men de har absolutt funnet en drakt som passer dem mye bedre. Det høres fremdeles passe hjemmelaget og rufsete ut, og det går unna som bare det. Skivas 10 låter rekker ikke å passere 20 minutter engang, og da skjønner man litt av tegninga.

For ordens skyld, Brutal Kuk spiller punkrock av skitneste sort, men bandnavn og tekster er uten tvil sentralt for dette bandet. Selv om man ikke liker musikken, så er det enormt med underholdningsverdi i tekstene, spesielt for trøndere kanskje. Nå skal jeg ikke sette trøndere i en bås, men innholdet i Brutal Kuk glir ganske lett inn den stereotypiske trønderkulturen. De slåss, de drikker, de røyker, de puler - og det er stort sett det, liksom. Om det er sant skal jeg ikke uttale meg om, men at Brutal Kuk bruker denne stereotypen til deres fordel er det veldig liten tvil om.

Jeg hadde forresten aldri trodd at jeg kom til å skrive kuk så mange ganger i en plateanmeldelse (hadde egentlig aldri regnet med å gjøre det i det hele tatt). Navnmessig klarer jeg ikke å slutte å tenke på Crazy Penis når jeg snakker om Brutal Kuk, men der slutter også all likhet mellom de to. Berusalem er uansett ingenting den ikke forsøker å være, det er snakk om rett frem skitten punk. Humor er naturligvis et viktig element i Brutal Kuk, og tar oss til tider ned på barneskolenivå i den forbindelse (bandnavnet er bevis nok på det). Men det som imponerer (og overrasker) ved Brutal Kuk, er at de faktisk leverer en del gode låter i tillegg til å bare være morsomme.

Så kanskje det er trønderen i meg som gjør det, men noe av dette høres faktisk svært fengende ut. Det virker som bandet i perioder klarer å finne den perfekte balansen mellom denne gode skitne punklåta og rett og slett småbillig (men effektiv) humor. Dette er dessverre ikke noe som klarer å dra hele skiva opp på et tilstrekkelig høyt nivå totalt sett. Men ekstra moro er det når Sjit og Painnkak tar av, og også Blind og Faan Som Det Svinge er catchy så det holder.

Berusalem er moro som faan, og burde være like obligatorisk som Åge Aleksandersen på trønderfester i nærmeste framtid.