Goldfrapp
Sigur Rós
Massive Attack

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Miljøvennlig debut

Naturbarna Bim & Bianca byr på friske epler fra eget univers.

Bim og Bianca er de sentrale figurene i en alternativ virkelighet iscenesatt av norske Kristine Jacobsen og svenske Bengt Øberg. Med utgangspunnkt i et ønske om å skape musikk inspirert av nærhet til naturen, flyttet de til en liten øy i Åland med baby, studio, solcellepanel og vindmølle. Resultatet av eksperimentet ble Appletalk, sannsynligvis det nærmeste man kan komme en økologisk plateutgivelse. Hovedsaklig er kun fornybar energi brukt i prosessen med innspillingen av låtene, som i sin helhet har funnet sted i løpet av tre måneder mens duoen befant seg isolert på den lille øya Køkar.

Med et slikt utgangspunkt kommer det ikke som en overraskelse at Appletalk har blitt en særdeles varm og jordnær plate. Til tross for at Bim & Bianca i stor grad bruker elektroniske elementer for å bygge musikken sin, greier de å skape en helt egen atmosfære som formidler en oppriktig kjærlighet til både dyr og vekster. Sammen har de latt seg inspirere av en magisk realistisk tilnærming til tekstskriving, og med duoens bakgrunn i lyddesign og billedkunst, har Appletalk blitt ei plate som ikke bare maler frem en fantasirik musikalsk drømmeverden, men som også gir plass til et stadig ekspanderende univers rundt fabelfigurene Bim og Bianca.

Bim & Bianca har gjort en bemerkelsesverdig jobb med å forme et unikt musikalsk uttrykk. De balanserer herlig i krysningspunktet mellom rusten pop, driftig elektronika og myk jazz. Det lyder både drømmende, nysgjerrig, innadvendt og ektefølt på samme tid. Også en rekke andre sjangere og inspirasjonskilder skinner igjennom uten at det ødelegger for orginaliteten. På låta Foggy Days kommer assosiasjonene til r&b og soul ramlende, mens duoen på Come As You Are flørter med psykedelia og nesten nærmer seg Massiv Attack i uttrykksformen. Fra tid til annen beveger de seg også ut av komfortsonen og overrasker med en mer utagerende holdning, som for eksempel på Widowed Again.

Singellåta Lucy derimot, stikker seg ikke ut som en av de sterkeste låtene, men inneholder ikke desto mindre en rekke interessante elementer. Her geleides vi gjennom duoens noe kaotiske univers ledet an av et saksofontema i mystikkens navn. Fantasiverdenen man som lytter presenteres for er tydeligvis ikke alltid like harmonisk. Låta fremkaller følelsen av å bli dratt med på noe man ikke helt forstår og som man kanskje ikke er helt klar for, men som man allikevel ikke klarer å motstå. Også The Crow gir følelsen av å bli dratt med på en oppdagelsesferd med illevarslende undertoner. Elegant utført, og nesten skummelt assosiasjonsfremkallende.

Martin Horntveth, kjent fra blant annet Jaga Jazzist og National Bank, har også hatt en finger med i spillet på Appletalk. Sistelåta på plata er hans egen remix av Tiger, som også finnes i originalversjon på albumutgivelsen. Dette har blitt en nydelig ballade, smektende og mystisk. Kristine Jacobsen gjør her en solid demonstrasjon av sine kvaliteter som vokalist.

Også komposisjonsmessig byr Appletalk på mange fine popmusikalske utfordringer. Kanskje er det nettopp Bim & Biancas erfaringer som henholdsvis lyddesigner og billedkunstner som gjør at flertallet av låtene later til å mangle den forutsigbare oppbygningen som fort kunne gjort plata til et lite komma i rekken av mange elektronikapop-utgivelser.

På Appletalk kommer dramaturgien tilsynelatende i andre rekke, mens hovedtyngden er lagt på å konstruere hver låt som et stemningsskapende bilde. Som lytter oppleves allikevel historien bak hver låt som sentral, men snarere enn å stave den ut i klartekst, leder Bim & Bianca lytteren dypere inn i sin naturverden gjennom å strø ut små musikalske brødsmuler. Lar du deg lokke med kan du åpne døren inn til Bim & Biancas alternative virkelighet.

Radical Face - Ghost

(Morr Music)

Ein vital popdans blant spøkelse og ugode minner.