David Bowie
The Sex Pistols
Squeeze

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Coverbonanza

Det er ikke noe orginalt over det som The Hotrats velger å gjøre, men de gjør det på en morsom og personlig måte.

The Hotrats består av Gaz Coombes og Danny Goffy, for mange selvsagt best kjent fra den britiske gruppa Supergrass. De har nå gått sammen og satt i stand en skive spekket av coverlåter av band man kan anta har betydd mye for dem. I tillegg til disse to velkjente karene har de fått med seg produsent Nigel Godrich til å hjelpe. Godrich er for mange kjent som produsent for band som Radiohead, Pavement og Beck, men samarbeider altså her med bestekompisene fra Supergrass. Med en slik herremann på den andre siden av ruta i studio, blir jo resultatet veldig ofte bra, noe som også her er tilfellet.

Etter sigende skal bandnavnet komme fra Frank Zappas album kalt Hot Rats fra 1969. Albumtittelen Turn Ons refererer nok ikke til det å være tiltrukket av en annen, men heller er det et ordspill som omhandler låter man gjerne vil skru på ved festlige anledninger. For det som presenteres av The Hotrats er altså utelukkende coverlåter. Åh nei, tenker mange da, og også jeg i begynnelsen, men det er faktisk gjort med en respekt for låtmaterialet som allerede ligger der, samt at de har prøvd å tilføre mer av hva de kan, nemlig spille rock.

Det kan være vanskelig å finne ut hvilke band som har hvilke låter, men her er lista over låtene og bandene som The Hotrats har valgt for sin debut:

I Can't Stand It (The Velvet Underground)
Big Sky (The Kinks)
Crystal Ship (The Doors)
(You Gotta) Fight For Your Right (To Party!) (The Beastie Boys)
Damaged Goods (Gang of Four)
Love Is The Drug (Roxy Music)
Bike (Pink Floyd)
Pump It Up (Elvis Costello)
The Lovecats (The Cure)
Queen Bitch (David Bowie)
EMI (Sex Pistols)
Up The Junction (Squeeze)

Som man kan se er det en overvekt av britiske band, noe som ikke overrasker noen når man snakker om to karer fra Oxford som gjenopptar sin ungdom. Det er jo også denne musikken gutta kjenner best til og har best forutsetninger for å tolke på sin måte. Band som for eksempel The Kinks har nok vært til stor inspirasjon for Supergrass fra den spede begynnelse. Denne skiva er altså som om noen kompiser skal sette sammen en samleskive til et vorspiel, hvor de henter sine favoritter og gjør seg klare for fest. Og det er det man vil etter å høre denne skiva, feste.

(You Gotta) Fight For Your Right (To Party!) er for mange den ultimate festlåta, og med rette. Versjonen til The Hotrats er noe av det morsomste jeg har hørt av coverlåter noensinne. De gir låta en helt ny dimensjon og forandrer uttrykket til de grader. Jeg tror ikke denne låta ville vært en like stor hit som den var for Beastie Boys da den først kom ut, men jeg sitter alikevel igjen med en følelse av at denne versjonen vil lokke til seg mangt et smil.

The Lovecats, orginalt av The Cure er nydelig presentert og får meg lyst til å høre på The Cure igjen. Sammen med nevnte Beastie Boys-klassiker, Pump It Up og Queen Bitch er dette platas soleklare høydepunkter. At de velger å plukke ut noen av de ikke altfor kjente sangene til disse artistene er noe som gjør skiva til noe mer. Det hadde vært enkelt å gå i fellen hvor man presenterer hit etter hit, men isteden velger de å trekke fram låter som nok har vært personlig viktig for de.

Det er ikke noe orginalt over det som The Hotrats velger å gjøre, men de gjør det på en morsom og personlig måte som gjør dette til en liten fornøyelse å høre på. Du vil neppe bli skuffet, og det kan hende Turn Ons inspirerer deg til å hente fram noen gamle plater som nå om dagen kun samler støv i en hylle. Jeg venter i alle fall i spenning på neste utgivelse og har håp om et par låter, men de holder jeg for meg selv.