Neil Young
Band of Horses
Ryan Adams

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Debuterer midt på treet

Eks-punkeren Hovering Orville skifter beitemarker og debuterer i country-land.

Stavangers nye tilskudd på live-scenen, Hovering Orville, er mannen som satte seg et beskjedent mål om å spille konsert på sitt eget hjemsted, Bryne, men som endte opp med tilbud om innspilling av album og musikkvideo etter sin deltagelse i Rogalands Avis' DEMO-konkurranse i 2007.

Drømmen om å stå på scenen på Bryne er nå for lengst oppfylt, og Hovering Orville har per i dag bygget seg opp et betydelig rykte som en solid live-artist i Stavanger og omegn. Debutplata Silverlines gis ut av CCAP (Checkpoint Charlie Audio Productions), som blant annet står bak utgivelser fra Thomas Dybdahl og Cloroform.

Multi-instrumentalisten Hovering Orville, alias Birger Bekkeheien, fremstår på Silverlines litt som en ensom ulv som endelig har funnet sin nisje i musikkuniverset. Samtlige låter på albumet er skrevet og arrangert av artisten selv. Inspirasjonen for musikken kan tydelig spores tilbake til både Neil Young, og noe mer rocka Band of Horses og Ryan Adams. Sistnevnte har i likhet med Hovering Orville pussig nok også en fortid som punker på rullebladet sitt.

Uttrykket på Silverlines befinner seg et sted i krysningspunktet mellom indie, pop, country og roots. Det er noe skjørt over det hele, som om musikken er en godt brukt kjerre som knirker seg avgårde. Det skrangler og piper her og der, men alt i alt kan man ikke annet enn å smile av den sjarmerende turen, spesielt når man vet at det hele er satt i bevegelse av en mann som i utgangspunktet spilte i punk-band, men som oppdaget at alt annet en punk kom strømmende ut da han begynte å skrive musikk på egen hånd.

Til tross for at Hovering Orville startet sin låtskriving med tanken om at man slett ikke trenger et band for å drive med musikk, har han ikke gjort alt uten hjelp på debuten Silverlines. Med seg på laget har han fått med seg et lass med dyktige musikere (Gulleiv Wee, Inge Engelsvold, Øyvind Jacobsen), som har også har spilt sammen med en rekke betydelige musikkpersonligheter som for eksempel Anne Grete Prøys, Thomas Dybdahl og Morten Abel.

Resultatet er et album som uten tvil vitner om høy teknisk kvalitet, men som dessverre faller litt i gjennom når det kommer til spørsmålet om artistens egne stabile kvaliteter som vokalist så vel som låtskriver.

Med det sagt, bør det alikevel nevnes at enkelte av låtene på albumet så absolutt er vakre, sparsomt og varsomt arrangert. Åpningslåta Nosebleed treffer lytteren midt i magen med sin ærlighet, til tross for sitt ukompliserte popformat. Bekkeheiens stemme, sår og med utilgjort heshet gjør seg svært godt i denne settingen. Det samme gjelder for Real As Dirt In Your Eyes og Handstand. På disse låtene blir det tydelig hvordan Hovering Orville uten tvil gjør seg best uten for mye innpakning. Når han opptrer i selskap med den akustiske gitaren kommer hans nærvær til låtmaterialet tydelig frem, og stemmen hans, som tidvis fremstår som noe svak, kommer til sin rett.

Flertallet av låtene på Silverlines blir likevel noe anonyme. De blir liksom aldri stort mer enn uviktige paranteser i den store country- og roots antologien. Låta String Along er et godt eksempel på hvordan en låt bare kan rulle forbi uten å vekke en eneste reaksjon hos lytteren i verken den ene eller den andre enden av følelsesregisteret. Det skorter i første rekke på de låtmessige kvalitetene, men også arrangementene på plata fremstår som traurige og skuffende lite orginale i et alternativt country-format.

Men for all del, selv om Silverlines verken rørte meg særlig dypt eller skapte noen nevneverdig begeistring, betyr ikke det at det er en dårlig debut. Hovering Orville har definitivt noe og by på, og med sin første utgivelse markerer han seg som en artist som føyer seg velfortjent inn i rekken av habile norske singer-songwritere.

Mulatu Astatke & The Heliocentrics - Inspiration Information

(Strut)

Vellykket integrering mellom etiopisk jazzpionér og britiske fusjonister.