Hood
Movietone
Slowdive

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Trist keiserinne

Vakkert og vemodig fra lavmælt Leeds-band med Nicola Hodgkinson (Boyracer) som hovedperson.

"If no hope - welcome..." Med disse ordene ønsker en hviskende kvinnestemme oss velkommen inn i Empress musikalske univers, og den linjen er ganske toneangivende for hele platen. Empress er ingen utpreget lystig gjeng. Medlemmene har sin bakgrunn fra den langt mer støyende Leeds-gruppa Boyracer, men med Empress tar de musikken i en helt annen og mye roligere retning. Med svært enkle virkemidler skaper Empress låter med en vakker og vemodig stemning, bygd rundt sparsommelig bruk av gitar, bass, trommer og piano, og krydret med forsiktige elektroniske og ambiente lyder. Nicola Hodgkinsons såre hviske-synging gjennomsyrer alle låtene, og bidrar til å skape en nesten sakral stemning, hun låter både trist og trøstende på samme tid.

Den mest åpenbare musikalske referansen er amerikanske Low, som dyrker den samme saktmodige tristesse og minimalistiske uttrykk. Empress tar "less is more" tankegangen enda lenger, og lar rommet mellom lydene bli en viktig del av musikken. Enkelte av låtene er så sparsomt arrangert at lyden av fingre som glir over gitarstrengene blir en fremtredende del av lydbildet. Låtene på plata har ofte et nesten skisseaktig preg, med mer vekt på stemning enn melodi, noe som gjorde meg skeptisk ved første gjennomlytting. Trist betyr ikke nødvendigvis vakkert, det kan like ofte bli kjedelig og monotont, men ikke så med Empress. Etter flere runder i spilleren siger Empress skjøre melankoli inn og blir sittende. Platen varer bare i 28 minutter, og når den er slutt får man lyst til å spille den på nytt, igjen og igjen.