Tricky
The Bug
Eek-A-Mouse

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Russisk ambient trip-hop-rap

Gal russer går nok en gang bananas med hjelp av Ninja Tune.

DJ Vadim er klar med smakebit fra sin tredje Ninja Tune- langspiller, U.S.S.R.: The Art Of Listening (2002). It's On med Vakill og Up To Jah/Leaches med Demolition Man viser hvor denne komplett gærne russeren tar veien videre. La det være sagt at dette er høyst positiv galskap, og sier mer om hvor vindskeive hip hop-utgivelser på Ninja Tune kan være.

DJ Vadim er russeren som lager electronica-musikk som spinner rundt en hip hop eller trip hop låtstruktur. Eller kanskje mer eksakt; mørk, ambient rap og hip hop, med mye ambiente innslag. På U.S.S.R.: The Art Of Listening har DJ Vadim med seg diverse lite kommersielle rappere på de fleste av låtene, og tre av disse får du på singelen. Singelens tre siste spor er kun instrumentalversjoner av nevnte låter. Ikke et nevneverdig artig trekk. Jeg tar meg i hvert fall i å savne den ragga-lignende vokalen til Demolition Man over DJ Vadims musikalske innfall. Demolition Man minner litt om rappestilen Eek-A-Mouse (opptrer blant annet med Go Shopping på Bran Van 3000 sin Discosis (2001)), for de som kjenner til denne morsomme mannen som gjestet John Dee i sommer. Stilen til DJ Vadim er for øvrig ganske så kantete i sin mørke utfoldelse. Tidligere har støy vært en sentral del av låtenes innhold - heldigvis slipper vi akkurat det denne gangen.

It's On med Vakill er ikke spesielt interessant, enda så tander og full av TV-spill lyder som den er. Up To Jah og Leaches er helt klart vinnerlåtene, og tåler både diskotekspill og hjemmebruk. Her oppstår et spennende samspill mellom en eksperimentell russer som utforsker electronica-stilartens ytterpunkter, og dyktige rappere. Ninja Tune har helt klart ikke tapt seg, og med DJ Vadim i stallen kan det ikke gå dårlig. Liker du undergrunnsrap, mørk elektronika med vokal, eller savner du glansdagene til trip hop? Da er Dj Vadim klart noe for deg.