Spokane

Magnet Mountain - Burd Early (2001)
Mind and Mother - Burd Early (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En ildflue blant skyskrapere

Vellykket oppfølger til Magnet Mountain. Burd Early er i ferd med å markere seg som et nytt låtskrivertalent fra New York.

Magnet Mountain (2001) var Burd Earlys debut på skikkelig selskap, en plate som fikk groove.no til sette mannen i bås med artister som Smog og Silver Jews. En del brukbare låter lovte godt (Driftwood, Tire), selv om jeg minnes noen bluesaktige elementer som ikke falt helt i smak og en svak overvekt av anonymiteter. Likheten med de nevnte artistene gjelder fortsatt, men nå står vår New York-venn frem som en mer stilsikker artist både i låter og fremføring. Leveler er minst et skritt i riktig retning for Burd Early, og denne gangen er også de gode låtene i flertall.

Early, eller James Angelos som foreldrene kaller ham, er fortsatt en singer/songwriter av den mer melankolske typen. Den alvorlige vokalen slekter fremdeles på Berman og Callahan, mørk og avmålt som han snøvlehvisker inn i mikrofonen. Leveler er heller ikke særlig muntrere enn forgjengeren, med et blekt uttrykk som kretser rundt lo-fi/americana og soveroms-scenen. Men takket være benyttelse av pedal steel, fele, trompet, Moog og "electronic birds" har platen fått et mer variert og varmere lydbilde enn forgjengeren.

Det er faktisk de to første sporene som er tyngst å bli fortrolige med, men det løsner etterhvert. Phonecall Away, med gjestevokalist Rosario Garcia-Montero, er en nydelig søvnig ballade, og hvorfor ikke hun er med mer er for meg en stor gåte. Tangent drives frem av Tim Barnes' (Silver Jews, Essex Green) kontante tromming og Earlys (?) felespill i en slentrende stil som får meg til å tenke på Smogs Cold Blooded Old Times eller Dress Sexy at My Funeral. Et annet høydepunkt er Here We Go Again, hvor akustisk gitarklimper brytes opp av tunge og dystre folketoner med rivende felespell som drivkraft.

Men denslags er unntaket på en plate som oppsøker mer underfundige stier og nattastemninger, som lange Street From the Sea hvor Early viser sin forkjærlighet for gitarklanger og fingerspill. Aller best er laidbacke Desire Asymptonic, der Arthur Schupbach igjen gjester med sin pedal steel. De to herrene frembringer med hell trist skjønnhet på linje med Will Oldham og Papa M. Platens siste hilsen bør også nevnes spesielt. Ti minutter lange Casual Listener er ørebalsam til kveldens siste whiskey og bør nytes på verandaen med ildfluene som eneste belysning. Earlys varsomme gitarspill lar oss tilfeldige lyttere bli sittende halvt hypnotisert igjen i nattemørket.

Tenke seg til at han nå pakker ryggsekken og drar på på Europaturné (mars-april 2003) sammen med Songs: Ohia. De kommer DESSVERRE ikke til Norge i denne omgang, men ved neste korsvei har nok Burd Early for alvor befestet sitt talent, så vi får bare smøre oss med sorgtung tålmodighet til den tid.