Zvukbroda
Echo Depth Finders
P.o.S.

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Høydepunkter fra østeuropeisk samtidselektronika

Slovenske RX:TX presenterer en rekke interessante artister fra Øst-Europa, som alle leverer høykvalitets utradisjonell elektronisk musikk.

Slovenske RX:TX fortsetter sitt idealistiske arbeid med å fremme musikk og lyd i grenseland mellom eksperimentell elektronika, samtidskunst og teknologisk innovasjon. Gjennom Scanners Double Fold fant kunnskapen om Projekt Atols og RX:TXs arbeide veien til nysgjerrige norske elektrohoder. Kort fortalt bidrar Projekt Atol med midler til kunst og forskning, gjerne relatert til musikk, lyd, romfart og vektløshet. RX:TX er et slovensk kollektiv bestående av kunstnere, dataingeniører og arkitekter som arbeider med musikk og lyd, og står bak musikkutgivelser og festivaler. Fokusområde er fremdeles de østeuropeiske hjemtrakter, og denne gang er tiden tydeligvis moden for en samlet oppdatering av østeuropeisk elektronika.

"Progress: The Trieste - Vladivostok EX.04 line" er RX:TXs forsøk på å samle noen av samtidens fineste elektroniske musikkstykker fra Øst-Europa. Samlingen inneholder ifølge varedeklarasjonen 16 musikalske kunststykker fra Russland, Latvia, Ukraina, Polen, Tsjekkia, Ungarn, Serbia Montenegro, Kroatia og Slovenia. For enkelhets skyld kan man på en litt mindre høytsvevende måte si at dette er en bred samling variert elektronika. Noen av bidragene er abstrakte lydkullisser, mens andre er bygget etter en mer gjenkjennelig struktur. For å hjelpe lytterne har RX:TX kategorisert samlingen som alt fra "lyrical sound ambients", "sublime micro-grooves", "noisy abstract hip-hop" og "activistic dada-techno", bare for å nevne noe. Det viktigste spørsmålet er dog hvorvidt Progress 4 tilfører noe av interesse rent musikalsk sett. Skreller man bort all tåkeprat og tankespinn rundt østeuropeisk teknologi/kunst i alle mulige perspektiver, som romfart og vektløshet, sitter man igjen med 16 spor elektronisk musikk. Gledelig nok inneholder denne samlingen god musikk, variert i uttrykk, og med evnen til å overraske. Progress 4 er en positiv opplevelse, der hovedvekten av bidragene er relativt lavmælt eksperimentell lytte-elektronika. Felles for de fleste av disse er at de er bra, behaglige, og med hver sin interessante lille "twist" i produksjonen.

Unntakene som skiller seg ut fra det lavmælte hovedfeltet er blant andre Karaoke Mosue med sin Banjoboy: En sval ambient sak som overrasker med et midtparti av techno/reggae-grooves og lattermilde "banjoboy"-sangsnutter. TerriTerrorTorium stikker hodet enda lenger fram med sin brautende Grunwald - Tannenberg i liveversjon, spekket av forkjellige heiarop i mikrofonen. Skrikingen kan fort gå folk på nervene, men musikken som kverner i bakgrunnen er av den ekstremt suggererende rytmiske sorten. Skulle gjerne hatt den instrumentale versjonen også. Av de mer lavmælte uttrykkene på Progress 4 er spesielt bidragene til Kleemar, Zvukbroda, Echo Depth Finders og P.O.S verdt å få med seg. Totalinntrykket av denne presentasjonene er udelt positivt, og viser at det finnes en interessant flora av østeuropeiske elektronika-artister som holder høy kvalitet.