The Lucksmiths
The Ladybug Transistor
The Aislers Set

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Pent, sommerlig og kjedelig

Svensk pop som glir forbi uten å etterlate særlig inntrykk, og som smaker mest av doven og lunka Solo.

Flommen av svenske indiepop-band ser aldri ut til å ta slutt. Det skal man i og for seg ofte være glad for. Et av de nyere banda er Aerospace fra Stockholm. På sin debutskive presenterer de ti låter på en halvtime. Dette er koselig og trygg sommerpop. Med andre ord en type plate som fort kan selge i tusentall dersom den blir hjulpet av en radiohit.

Nå er jeg heller usikker på om The Bright Idea Called Soul inneholder noen indiehit solv om innholdet er helt grei pop, ikke langt fra gata til Belle & Sebastian. Disse har derimot noe Aerospace mangler i de gripende melodiene man kan høre gang på gang. Aerospace blir veldig midt på treet stort sett hele tiden, der ingen av låtene fremhever seg som mye bedre enn de andre. Av og til gir skiva assosiasjoner til enkelte av banda på den norske labelen Perfect Pop, men disse svenskene har ikke helt det samme sprudlende overskuddet vi kjenner derfra. Med tanke på tittelen A Bright Idea Called Soul er det jo litt spesielt at det er litt mer sjel dette produktet mangler.

Aerospace er så sparsommelige med informasjonen på sitt cover at det for meg er ukjent hvem som trakterer de ulike instrumentene. I tillegg til Torbjörn Thorsén og Christer Nilson er det for meg ukjent hvem Kristian, Fredrik og John er. Uansett så sparer de på kruttet og går veldig forsiktig frem. Dette er det største problemet til svenskene. The Bright Idea Called Soul ligger på det samme snille og melodiøse nivået hele tiden. Full av harmonier som den er, og med hele tre låter som heter sommer-et-eller-annet (Summer Still Reigns Supreme, Summer Days Are Forever og Summer Bliss). Ingen overraskende momenter eller uforutsette vendinger. Plata kan godt spilles et utall ganger uten at noe fester seg. Til det er låtene for ordinære, og vokalisten alt for pregløs.

Selskapet Summersound forsøker å lansere sine artister under slagordet the "sound of young sweden". Jeg velger derimot å katalogisere Aerospace under "hørt det før, bedre". Dette er musikk som er lett for øret og kan kanskje falle i smak hos enkelte softindie-fans. Likevel er det hakket for svakt til å bli et slags kultband. The Bright Idea Called Soul er egnet som bakgrunnsmusikk, men lite annet.