Mabool - The Flood
The Storm Still Rages Inside
Rainbow - The Resurrection

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Etnisk metalhybrid

Kultbandet Orphaned Land er endelig tilbake, etter et åtte års langt fravær, med en metallskive få vil klare å toppe i originalitet.

Man kan trygt si at dette er et mer enn etterlengtet album. Siden 1996 har fansen ventet på livstegn fra israelske Orphaned Land, og tidligere i år ble endelig Mabool utgitt. Det viste seg at den var vel verdt ventetida og vakte stor begeistring, ikke bare blant den gamle fanhorden, men også hos en mengde nye lyttere som endelig fikk ørene opp for bandets henrivende miks mellom orientalsk folkemusikk og ekstrem metal. Oppmerksomheten er langt ifra ufortjent.

Orphaned Land har helt siden sitt første demoslipp i 1993 blandet metal og folkemusikk fra Midt-Østen i en salig suppe, men aldri før har resultatet endt opp som et så helstøpt og stødig produkt. Mabool er uten tvil deres mest fengende utgivelse til dags dato, men samtidig er låtmaterialet sterkere enn noen gang før. Melodiene griper umiddelbart tak, mens rullende gitarriff skaper kledelig brutalitet og knallgod progressivitet.

Vokalformene er mange og varierte. De spenner seg fra brølende growlingvokal til plettfri og inderlig renvokal. Kobi Farhi er med andre ord en kløpper bak mikrofonstativet, men har også fått hjelp til vokalarbeidet. Hele 30(!) gjestemusikere har bidratt med ulike musikalske dåder, og blant dem er det en stor andel som hjelper til med koringen. De orale aktørene på Mabool synger både på sitt eget morsmål, latin og engelsk, noe som hjelper til med å mane frem den helt spesielle og episke stemningen som gjennomsyrer albumet. Den kvinnelige vokalisten Shalomit Levi får utfolde seg til det fulle på The Kiss Of Babylon og A'salk i en hebraisk soloopptreden. Annerledes og uimotståelig vakkert.

Mabool har det meste, og det er nettopp det som er så genialt med den. De fleste av låtene består av komplekse, rytmiske driv, bygget opp av fete riff som knuger fast interessen, men andre ganger fremstår den som en riktig så herlig og avslappende plate som passer fint i døsige stunder. Akustiske partier innlemmes med den største selvfølgelighet, og tempoet justeres opp og ned uttallige ganger uten at det virker søkt. Blant det brede låtutvalget vil nok de fleste finne noe som gagner sin smak. Den 15 sekunders introen som innleder det hele med fremmedspråklige barnerop er en utsøkt åpning til det eksotiske gildet, og låta som tar over der barnestemmen svinner hen, gir en representativ smak av det som venter der den byr på ekstrem vokal, renvokal, harmoniske glidende gitarmelodier samt progressive partier som får en til å sitre av vellyst.

Men 70 minutter er lenge, og enkelte ganger føler jeg at den tipper over til å bli mer masete enn delikat og dette gjør skiva tidvis slitsom å lytte til. Det skal understrekes at den haken langt ifra undergraver faktumet om at det er en meget sterk utgivelse vi har med å gjøre her.

Til tross for at Orphaned Land er et band som har eksistert helt siden 1991, har de ikke gitt ut mer enn en demo og tre fullengdere. Jeg håper inderlig at dette ikke er siste gang det kommer noe fra denne kanten. Mabool kan anbefales varmt til alle som har sansen for god melodiøs kvalitetsmetall.

Balkan Beat Box - Nu Med

(Crammed Discs)

Balkan Beat Box tvinger frem sommerstemningen med sitt svært humørløftende mas.