Variasjoner over et tema av Nordraak
Kokosnøtter og bananer
Quiquenita

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Drømmen om Club 7

Heldigvis eksisterte både NRKs radiostudio og magnetisk teip allerede i prekambrium.

Paradoksalt nok nyter Christian Reim en viss berømmelse for tiden i de sirkler som har for vane å handle mye hos Dusty Groove. Paradokset dreier seg om at Reim hadde vært aktiv musiker i over 40 år før han nylig fikk utgitt sitt første album (som med all mulig rett også var kreditert til langvarig makker Carl Magnus Neumann). Nå følger nok en utgivelse av arkivmateriale som både er jazzhistorisk viktig og som svinger skikkelig på egne bein også!

Allerede midt på 1960-tallet spilte Reim sammen med amerikanske jazz-kjenninger som Don Cherry og Dexter Gordon. Han var også medlem av Ditlef Eckhoff Quintet, et ensemble som er representert på Jazz In Norway vol. 4 1960-1970, utgitt av Herman Records i samarbeid med Norsk Jazzarkiv. Club 7-miljøet i Oslo hadde også sansen for soul jazz og rhythm & blues, Reim fant dermed veien inn i Blue Secrets, senere Public Enemies og til slutt legendariske The Dream, gruppa som laget den første egentlige rockeplata i Norge det året "pop" og "rock" fikk to forskjellige betydninger. Etter dette vendte både Reim og Rypdal seg tilbake til jazzen og den ene av dem fikk via en del heldige omstendigheter kontrakt med nystartede ECM Records (Manfred Eicher hadde ikke midler til å sette hele Club 7-miljøet i plateproduksjon, men gjorde et par strategiske valg). Reims problem var at det i prinsippet ikke ble utgitt jazz i Norge i det hele tatt, bortsett i fra noen spredte forsøk fra Arne Bendiksens Sonet og skrantne spleiselag som førte til et par-tre utgivelser på Norsk Jazzforums egen etikett. Christian Reims første sekstett i 1969 kom seg aldri til noe platestudio, men heldigvis eksisterte både NRKs radiostudio og magnetisk teip allerede i prekambrium.

Vi er dermed over til det aktuelle albumet fra Plastic Strip med arkivmateriale fra perioden 1969 til 1979, hvorav kun Bash-singelen fra 1971 er utgitt på vinyl tidligere.

Tilbakeblikket starter med et noe uventet oppdrag om å lag filmmusikk, interessant nok til en film som skulle handle om en jazzmusikers prøvelser og kamp for tilværelsen.

En sesjon i Rosenborg Studios, høsten 1979, resulterte i fire spor som utgjorde en del av musikken til filmen "Nedtur", noe den viste seg å bli både kunstnerisk og kommersielt. Derimot er musikken strålende og blant det beste Reim har spilt inn i samarbeid med Carl Magnus Neumann (alto sax). Terje Venaas (bass) og Jon Christensen (trommer) utgjorde resten av denne "Filmkvartetten". Materiale spenner fra den dypsindige Away til nærmest overstadige Revolution og fra Shalom til Llut, om nå de titlene er mest bokstavelig. Neumanns varme toner sørger for melodiene, mens Reim spiller akkorder og vamper. Venaas og Christensen utgjør naturlig nok et drømmelag som rytmeseksjon!

Interessant nok kommer to spor fra en NRK-sesjon i januar 1969 (produsert av Erling Wicklund) rett etterpå, med de tre første nevnte medlemmene av Filmkvartetten pluss Ditlef Eckhoff (trompet), Knut Riisnæs (tenor sax) og Ole Jacob Hansen (trommer). Disse får meg til å tenke på gamle soul jazz greier på Blue Note med for eksempel Horace Silver, Lee Morgan eller Cannonball Adderley. Å hard-boppe Ja Vi Elsker i 1970 falt imidlertid ikke i god jord i en nasjon som ikke var ferdig med å slå seg på brøstet fordi tyskerne ble pælma ut 25 år før og som slett ikke hadde fått igjen stigene som var blitt sendt over grensa til Sovjetunionen. Nordraaks hinkende og haltende tema egnet seg imidlertid ypperlig for ekstrem synkopering, han var tydeligvis en tidlig jazzmann.

Til slutt får vi den mildt sagt sjeldne singelen til Bash fra 1971 med Reim, Eckhoff, Riisnæs og Venaas så vel som Tom Karlsen (trommer), Lillebjørn Nilsen (hardangerfele), Helge Hurum (fløyte) og Bjørn Johansen (tenor sax). Kokosnøtter og bananer høres like så sjangerblandende ut som noe fjernt etno-jazz prosjekt på 2000-tallet, men som jeg har påpekt før så var det mange, både internasjonalt og nasjonalt, som drev med det noen liker å kalle "hybridisering" (jeg vrir meg i latter hver gang jeg ser nye derivater av ordet hybrid!) tidlig på 1970-tallet (det har forøvrig foregått til alle tider). Sporet burde ikke vært de-krakla så hadde det blitt skikkelig knitter'n'grooves! Skulle likt å høre et helt album med denne mangfoldige gjengen! Quiquenita er en annen sak, Reim ble tydeligvis født under en "wandering star" like i nærheten av Lee Marvin! Eksotiske fløyter ved Helge Hurum jager imidlertid cowboyene av gårde igjen og vi er ved veis ende et sted det vokser bananer...

Materialet bærer tydelig preg av å være skrevet i vidt forskjellig settinger, uten at dette går nevneverdig ut over lyttegleden. Dette er en utgivelse myntet på alle med interesse for norsk jazzhistorie - og det omfatter etter hvert entusiaster over mange generasjoner. Var du en del av Club 7-miljøet eller ønsker at du var det så er det bare å få tak i dette så fort som mulig!