Biosphere
Deathprod
Loscil

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lunsjpause

Debuterende brite leverer skittengrå ambient som sakte avslører sin verdi.

Den Chicago-baserte 90-tallsstorheten Kranky fortsetter revitaliseringsprosessen med å gi ut debutplata til den engelske laptop-droneren Chris Herbert. Briten har fartstid i Modulate A/V-kollektivet i Birmingham, både som tradisjonell live-artist og som medkreatør av lydinstallasjoner.

Til å begynne med kan Mezzotint, plata Herbert har jobbet med i lunsjpausene på kontorjobben sin, føles som en noe pregløs gryterett der ingrediensene er hentet fra Krankys back-katalog. Vi får undervannsdrønn som hos Loscil, Stars of the Lids sommeroppvarmete asfaltestetikk, og tåkebankene fra Tim Hecker som velter inn mot kysten. Ja, når de dvelende pulsene får innta noe som kan minne om rytmer tenker jeg til og med på Biosphere av edel årgang.

Coveret, designet av Dom Murphy, kan på avstand se ut som et helt vanlig stykke gråbrun papp. Ser man nærmere oppdager man et mylder av små prikker og sirkler som skaper et innfløkt og nærmest hypnotisk mønster. Akkurat slik er det med innholdet på Mezzotint også. Ved nærmere, mer konsentrert og gjentatt lytting trer kvaliteten og det særegne i Chris Herberts musikk frem. De små soniske detaljene farge- og smakslegger den i utgangspunktet skittengrå massen av tungt prosesserte feltopptak vi blir servert. De rytmiske antydningene på Clorophyll og de klunkende spilledåsene på Cassino er solstrålene gjennom skylaget som gjør at lufta føles så skarp en kald oktoberdag.

Mezzotint er på ingen måte en radikal eller veldig nyskapende utgivelse. Chris Herbert gir meg akkurat det jeg vil ha fra en ambient-plate utgitt av Kranky, men legger samtidig til sin egen personlige signatur i musikken. Britens lydvegger mangler den romantiske og føleriske dimensjonen så mye slik musikk har vært utstyrt med siden Fennesz forsiktig fløyelsrevolusjonerte sjangeren med Endless Summer. Den er på den annen side ikke klinisk og kald, slik en del ambient-hoder med røttene sine i techno og funksjonalistisk dansemusikk foretrekker det.

Det er fristende å bruke naturbilder når man skal beskrive musikk som dette - vinterstormer, susing i trærne og vann som faller. Herbert romantiserer ikke disse bildene, han bare konstaterer at det er slik, og det på en måte som ikke føles fjernt eller fraværende. Mezzotint er en følelsesmessig deskriptiv, ikke normativ, plate. Og med det kan Kranky stikke nok en digital fjær i hatten sin.