Set Yourself On Fire - Stars (2004)
Do You Trust Your Friends? - Stars (2007)
The Five Ghosts - Stars (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hjertesukk fra fire canadiske stjerner

En innledningsvis hyggelig og inspirert tur inn i klesskapets underlige og drømmende repertoar.

De kaller seg Stars og gir ut en plate som de døper Heart. Noen vil rykke unna i ren refleks. Ikke gjør det. En hel skive med kjærlighetssanger. Noen vil nå sitte med et fjernt minne fra barndommens sukkerspinn-maraton. Feilaktig. Til stor glede for undertegnede er plata en søt og harmonisk drøm som ikke tipper over av platte, glatte følelseseksplosjoner!

Hvem er så disse fredelige menneskene som lager slikt et deilig sound? De sitter ikke i et rosa slott på en sky, men er bosatt i Canada. De er mennesker av kjøtt og blod, mer konkret: ei jente (med nydelig stemme) og tre gutter som liker å skrive ned sine følelser og lage fin musikk som backdroppinger til dette. Stars ble dannet av Torquil Campbell og Chris Seligman i New York for ikke alt for mange år siden. De fikk med to venner, Amy Millan og Evan Cranley, og snudde nesen mot Montreal. I 2001 debuterte de med Nightsongs som ble godt mottatt, noen mente de attpåtil de hørtes ut som en god blanding av New Order, Saint Etienne og Prefab Sprout. Ikke dårlig, eller hva?

Stars spiller myk elektro-pop med innslag av trompeter, saksofoner, cello, fiolin, og som oftest med to yndige vokaler i forgrunnen. Litt sårt til tider - valget av platetittel kunne ikke vært mer treffende, for å si det sånn. I din introduksjon til Heart, det vil si når du trykker play for aller første gang, bør du forberede deg på en svært så emosjonell reise i indiepopens Canada. Alle gruppens medlemmer presenterer seg høflig, for så å si: "..and this is my heart". Sukk.

Det jeg liker best ved plata er at de på et mystisk vis får meg med til deres følsomme, vakre og litt melankolske verden. Ikke banebrytende, det er flere artister som har vært her før og formidlet dette: Sparklehorse og Belle and Sebastian er gode eksempler - og mange, mange flere. Men det betyr ikke at dette bare er gjenvinning. Jeg vil gjerne gi fire grunner (for hver grunn - en stjerne). Først og størst: vokalen til Amy Millan smelter selv den mest forhatte og bitre. En annen grunn er stemningen jeg automatisk fra første lyd kommer i, for øvrig den samme stemningen som Belle and Sebastian satte meg i for lenge, lenge siden. Av låtene er det perlen Elevator Love Letter som vinner. En aldeles nydelig låt over i et lystig modus, med fokuset på Millans litt naive, pikeaktige stemme. Den siste stjernen går til de enkle og veldig søte melodiene. Platen, som i hovedtrekk er "hjemmemekket", er nettopp veldig hjemmekoslig og autentisk.

Noen stjerner skinner sterkere enn andre. Jeg har allerede nevnt Elevator Love Letter. Death To Death er en nesten litt aggressiv (selvfølgelig på en bedagelig måte), men samtidig svært så catchy. Vil også fremheve Look Up, en sang for de som ikke har sett solen på en stund... Ellers er plata ganske jevn, men skulle jeg såre disse søte stjernene, så måtte min kritikk falle på at jeg går litt lei etter en god del gjennomhøringer. Materialet har ikke det største voksepotensialet, og for noen partier vil jeg bruke det grusomme adjektivet kjedelig. Min gamle drøm om å gå gjennom klesskapet og havne i en fantasiverden blir nesten oppfylt, men uheldigvis venter det ikke så mange spennende eventyr der. Med litt klarere ord: meget vakkert, fint og deilig, men hvor lenge gidder jeg å være her?

Jeg tror Heart vil finne sin vei til bra mennesker som liker å drømme seg bort og fantasere om en verden fri for vold, krig og børskalkyler (hva nå det er). Stars leverer her et nytt bidrag til "The Soft Revolution", og det er bare å slenge seg på.