It Wasn’t Me (video)

Apache Indian
Shabba Ranks

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Brooklyn-rønner med glimt i øyet

Ikke spør denne mannen om råd dersom du er hvit i huden og har problemer med dama!

90-tallet var på mange måter en langstrakt arena for en uoffisiell men vennlig stemt kamp mellom Shaggy og Shabba Ranks. Målet var tittelen "Rapens Største Grisegutt" og midlene var uuttømmelige mengder av "stygge ord", som mor ville formulert det, samt tallrike linjer med selvhevdende meldinger rundt seksuell kapasitet, damedrag og genitaliastørrelse. Når vi nå teller 2001 kan vi i forbindelse med utgivelsen av "Hot Shot" muligens driste oss til å kåre Shaggy til enestående konge på haugen: Det begynner tross alt å bli en tre års tid siden Shabba Ranks sjekka damer via vinyl, og Mr. Bombastic har her gitt oss en saftig og velsmakende cocktail av reggae, jazz, RnB og ikke minst sin egentitulerte avart av raggamuffin: "dog-a-muffin".

Det er en verdig vinner vi har på handa, for en nærmere lytt på skiva avslører at Shaggy er en luring på mange måter. Han scorer mange poeng ved at han ikke overvurderer sin svært særegne og fyldige barytonstemme som, dersom vi skal være ærlige, ikke nødvendigvis er like kul å høre på over en hel time. Sjakktrekket er derfor å passe på å hente inn andres stemmer, og således skape vokale kvaliteter som glir litt lettere inn i de mange øregangene der ute. Han gjør dermed sin egen stemme til et mer overordnet varemerke, eller teppet som "binder rommet sammen" for å sitere The Dude (fra filmen The Big Lebowski). Hans fremste våpen i nedleggelsen av publikum verden over består dog i å beholde glimtet i øyet – med andre ord; dersom du skal markedsføre deg med griseri, hvorfor ikke gjøre det konsekvent og med stil og humor. Bare vurder følgende eksempel: I "It Wasn’t Me" plukker Shaggy opp hansken Eddie Murphy kasta fra seg under sitt legendariske repertoar i liveshowet Raw mot midten av 80-tallet. Låta er en løpende filmatisk dialog mellom RikRok og Shaggy og plotet er som følger: Rik har blitt ferska under seksuelt samkvem med nabodama av kjæresten og vender seg til Shaggy "the Cleaner" for råd. Løsningen Shaggy tilbyr er ikke like genial som den er enkel, men i herrene Murphy og Shaggys øyne kan nemlig enhver påstand om utroskap fra det andre kjønn, uansett bevisgrunnlag, nedkjempes med en konsekvent bruk av motpåstanden "It wasn’t me!" Diskriminerende som faen, ja visst, men tror du ikke gutten ror det i land med et fett smil rundt kjeften, babes rundt halsen og en pent besifret sjekk etter sporets massive listeklatring i USA og Europa. Hadde du sluppet unna med det samme?

Mitt råd er at du uavhengig av hva du måtte finne mellom egne ben legger enhver liten hang til likestillingskamp på hylla under timen denne skiva varer. Det vil øke mulighetene dine for å ha det moro i lag med en av rap-bransjens største selvironikere og humorister. Hot Shot er langt fra en revolusjonerende skive verken med henblikk på reggae, RnB eller raggamuffin, men derimot et stykke fordømt god underholdning på veien mot neste skive som vil bli det. Jeg har ikke noe problem med å ta til takke med det.