Ett Kolikbarns Bekännelser - Håkan Hellström (2005)
Nåt Gammalt, Nåt Nytt, Nåt Lånat, Nåt Blått - Håkan Hellström (2005)
För sent för Edelweiss - Håkan Hellström (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fortsatt en glad gutt

Full pupp igjen fra svensk gla-powerpoper, med sambarytmer som ryggdekning.

Håkan Hellström er ikke en veldig trist og passiv gammel mann, men derimot en overivrig og musikkglad Göteborgsgutt med glimt i øyet. Du er kanskje en av de veldig mange skandinaver som er innehaver av Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg (2000), eller kanskje du har bivånet en av de utallige konsertene han har gjort for nordmenn de siste par årene. Vi får dra fram klisjéen "norgesvenn" igjen, men jeg satser på at betegnelsen holder denne gangen. En usedvanlig ekte artist, med spilleglede, forrykende sceneshow og appell så det holder. Unge tynne menn i matrosdress blir aldri helt det samme igjen etter å ha vært på konsert med hr. Helltröm og hans orkester. Jeg er av den oppfatning av at Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg (2000) først og fremst skåret best på ekthet, energi og et formidabelt powerpop-kick, og befriende fritt for programmert og velkalkulert image som kastes vekk på det påfølgende øl&røyk-nachspielet backstage etter hver konsert.

Historien om Hr. Hellström er også historien om bandene Broder Daniel og Honey Is Cool, som Hellström var (og er for Broder Daniel sin del) en del av. Hellström begynte opprinnelig som trommis for Broder Daniel, men hoppet av til fordel for Honey Is Cool rett før Broder Daniel faktisk ble signet (ja, livet er urettferdig). Da det senere ble mangelvare på bassist i Broder Daniel igjen, grep Hellström sjansen. Broder Daniel gir fremdeles ut plater, men Hellström har valgt å kjøre parallelt med egen solokarriere, og det med stort hell. For det er som frontfigur for sitt syvmannsstore band at han gjør seg best.

Etter Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg (2000) fulgte han opp med en EP, Luften Bor I Mina Steg (2001), der han tolker fire svenske visesangere. Ingen enorm suksess, men litt ventemateriale før oppfølgeren kom. Imens har Hellström og band som nevnt turnert en stor del, og jeg har mistet tellingen på hvor mange konserter disse herrene har hatt i Oslo den siste tiden.

Førstesmaken på Det Är Så Jag Säger Det (2002), Kom Igen Lena!, fikk en liten flau bismak da den måtte trekkes tilbake fra markedet og ny versjon måtte sendes ut. B-siden, När Jag Ser Fremåt, var visstnok for lik Andrew Loyd Webber sin Pie Jesu. For så vidt ingen ueffen artist å ligne for mye på, men litt unødvendig var det vel. Kom Igen Lena! er for øvrig en klassisk Hellström-låt med sprut og fart og glede, som det er virker å være langt i mellom blant norske popartister og rockere for tiden (for mye ørkenrock og svette kjellerlokaler, mon tro?).

Det Är Så Jag Säger Det (2002) er i utgangspunktet prikk lik sin forgjenger i vitalitet, god låt-oppbygging og sjarme. Her freses det i gang i full pupp allerede fra starten med Mitt Gullbergs Kaj Paradis. Men også de søte "nå-sitter-vi-på-scenekanten-og-vugger"-balladene, som også har blitt mannens kjennemerke, er det plass til. Det nye er innspillingen av deler av plata i Rio De Janeiro, noe som har resultert i hjelp av Bejia Flor og Party Puff People(!). Derav har tre av sporene fete sambarytmer liggende til grunns, noe som passer brillefint sammen med orkesterpopen til Hellström & Co. Det eneste skjemmende jeg kommer over er en suppete og skral ballade i låten Den Fulaste Flickan I Världen - her klarer ikke Hellström å bli helt troverdig og lyden er direkte dårlig.

Det hele koker ned til enkel matematikk. Tåler du mer av det du fikk sist, er dette et trygt kjøp. Er du redd for at førstekjøpet berørte smertegrensen din for svensk gladpop, kan du trygt la vær uten at nattesøvnen bør bli berørt. Men lov meg uansett at du gir denne mannen (og hans kumpaner) en sjanse på konsertscenen, der er en ubetalelig opplevelse.