Machines
Love Bossa
New World

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

NoWay Now

En grei innføring for dem som liker dansk spisetøy, finske blomstervaser, svenske truser og norske... skoger.

For kontinentet og landstrøka bortafor fortoner Norden seg som en heterogen ansamling mennesker som har spesialisert seg på å overleve blant isbjørn, kalde vintre og hverandres kjølige ytre. For den kulturbevisste utlending fortoner den nordiske befolkningen seg som et folkeferd som produserer film skutt med håndholdt kamera hvor temaet enten er incest eller voldtekt (helst begge deler), klassisk møbeldesign inspirert av matvarer eller dyr (eventuelt dyre matvarer), samt dumdristige menn og kvinner (som gjerne mangler vitale kroppsdeler) som jakter på nordpolen. Nå ser det ut til at dette ensformige bildet slår sprekker, og land utenfor vår nordlige halvkule har fått øynene opp for nordboernes hang til å produsere fengende elektronisk musikk som smelter vårt iskalde ytre og gjør oss håndgripelige for en hel verden som hungrer etter dansemusikk.

Det britiske plateselskapet Slip'N'Slide Blue har vært sitt ansvar bevisst og plukket ut en håndfull nordiske chillout- og rolige houselåter for å presentere dem under den dølle overskriften Northern Lights. Tidspunktet er velvalgt, da nordisk elektronisk artisteri innenfor ymse sjangre har pumpet kvalitetsmusikk mot kontinentet de siste årene. Med norske briller har tendensen kulminert med Röyksopp og miljøet rundt selskapene Tellé og Beatservice. På merkverdig vis er begge selskapene så godt som oversett av The Aloha Pussycats som har gjort låtutvalget. Norge er likevel tungt representert med Rune Lindbæk, Deemc, Illumination, Kyd & Kango, Erot og Le Big Sloppy Kiss Allstars.

Ballet starter forsiktig og tilbakelent med svenske Bacuzzi med Louise Vertigo på forførende, fransk vokal. Flørten med franskmenn fortsetter på There's Sun Down South med Le Big Sloppy Kiss Allstars. Det er Torbjørn Brundtland og Nicholas Sillitoe som er kreditert som låtskrivere her, men prosjektet Le Big Sloppy Kiss ble opprinnelig gjennomført som et samarbeid mellom artister fra Frankrike og Norge. Resultatet er uansett slakke rytmer underlagt velklingende tangenter og et tungt åndedrett. Det er ikke før Rune Lindbæk entrer med killerlåta OK Kjør Romskip fra langspilleren Søndag at stemningen og hvilepulsen stiger i følge med takten. I denne sammenhengen leverer Lindbæk et realt høydepunkt med funky rytmer og en svevende 70-talls innpakning.

I tillegg til den norske, dominerende klanen, er det finnene som tilbyr mest for penga. Finske Robbyn Rhodes legger ikke skjul på deres påvirkning fra 70-tallet med en forkjærlighet for sløye jazzrytmer, samplede blåsere og groovy tangenter. De deler for tiden selskap med Espen Horne på Stereo Delux, og lydmessig er ikke Hornes Bobby Hughes Combination (tidligere Bobby Hughes Experience) en ueffen sammenlikning. For finsk elektronisk musikk har selskapet Sähkö Recordings, og folka rundt, vært essensielt. Med en forkjærlighet for eksperimenterende og minimalistiske uttrykk, har artister som Jimi Tenor og Freestyle Man sett dagens lys som et resultat av Sähkös ustoppelige innsats. Tenors bidrag på denne utgivelsen er av det milde slaget; New World har en pianolinje og vokal som er nærmere easy listening enn ompa-technoen han slo igjennom med. Freestyle Man har også tonet ned sitt uttrykk på den korte Seashore Drive og faller lett inn i klassen for de som har hengt seg opp i 70-tallets lydbilde.

Det er svenske M. Reich & J. Foufas som står for det fyrrigste innslaget på albumet med en Erot remiks av Alchemy. Med perkusjon og bass som frister hoftene, serverer M. Reich & J. Foufas skivas eneste bidrag fra Svek Records. Svek ansees som en av de mest innflytelsesrike utgiverne av elektronisk musikk med dansegulvet som målgruppe, og burde strengt tatt fått mer plass på en utgivelse som skal vise frem det ypperste fra Norden. Kyd & Kango holder adrenalinet oppe med This Is The Way som er å finne på det oppsummerende albumet High Above fra 2001. Et helt greit valg som viser guttas hang til New York-inspirert house, selv om lydkvaliteten på sporet ikke er den beste på min spiller. Jeg stiller meg desto mer undrende til valget av Illuminations bidrag Cry Me A River, som langt i fra er det sterkeste på deres langspiller fra to år tilbake. Det er riktignok en Club Mix som er inkludert her, men dette teksttunge sporet drar tempoet ned og fokuset bort fra stemningen som bygde seg opp i det foregående utvalget.

Danmark blir kun tilgodesett med ett spor i denne miksen. Universal Funk bidrar med Kuta, hvor vokalen svever over en enkel rytmestamme med dominerende bass. Universal Funk gir ut sine skiver på April Records som er Danmarks ledende selskap for elektronisk musikk. De første utgivelsene var dominert av ambient-artister, men har siden utvidet den musikalske horisonten til mer rytmedrevne uttrykk. Finland tar seg av de avsluttende låtene på skiva med et eksklusivt spor av J-P Parikka og gledessprederen Love Bossa med Nuspirit Helsinki, før Jimi Tenor tar seg av finalen.

Samlet sett har Slip'N'Slide Blue gjort et relativt snevert utvalg som ikke gir et riktig bilde av utgivelsene som har plassert nordisk elektronisk musikk på kartet over de siste årene. Sett med norske briller mangler albumet bidrag fra blant annet Xploding Plastix og Bjørn Torske for å gi et helhetlig bilde av det som har beveget seg her oppe de siste fem årene. Man kan helt sikkert finne liknende oversette artister i de andre nordiske landene også, som gjør utgivelsen mangelfull. Men hvis man skal gi slipp på de nasjonale perspektivene et øyeblikk, gir Northern Lights et akseptabelt bilde for dem som nettopp har oppdaget Röyksopp og er nysgjerrige på andre artister i samme gate.