The Rolling Stones
The Hives
The Strokes

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En pakke partyrock

Real Feelness passer nok best på vorspiel eller i bilen på vei dit.

At dette bandet har vært på turne med The Hives overrasker meg ikke, da de to banda i stor grad driver med det samme. De er rett og slett litt like, The Pattern er nok noe mer slentrende, men likevel. Real Feelness er ikke en slik gavepakke med knallåter som Veni Vidi Vicious var. For enkelthets skyld kan man si at The Pattern er møtepunktet mellom The Hives og Strokes.

The Pattern går ut med fullt trøkk fra første låt. De høres ut som om de er proppfulle av godt selvbilde og stå-på-humør. Her finner man lett referanser til store deler av den råere 60- og 70-tallsrocken. Bandet riffer seg gjennom en halvtime med relativt like låter. Ingen av dem er umiddelbare hits, men rock'n'roll på det jevne. Av og til får man følelsen av at det er litt for få pusterom og at låtene går litt i hverandre.

Av høydepunktene kan Thunder Us og Fragile Awareness nevnes. Disse ligger riktignok svært nær det musikalske landskapet The Hives har erobret de siste åra. Frisk og energifylt punkrock'n'roll som ikke skal tas for høytidelig. Svært korte låter som raser igjennom vers-refreng-vers. Den eneste låta som skiller seg merkbart ut er avslutninga Rangefinder, en slags godnattlåt de gjerne kunne dumpa for min del.

Real Feelness er ei god plate dersom du er på utkikk etter partyrock, som rein lytteopplevelse ønsker du deg kanskje noe mer. The Pattern debuterer på et tidspunkt hvor denne type rock er i vinden og kan derfor vinne en del oppmerksomhet på det. Man skal ikke se bort i fra at disse fem unge mennene også kan komme til å gjøre seg bemerket i Europa etterhvert. De ønsker visstnok å være i front av den nye bølgen rockeband. Med debuten havner de heller midt i feltet.