Leftfield
Daft Punk

A Hundred Days Off - Underworld (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kanskje, kanskje

En ganske ålreit festplate, så lenge den spilles høyt og du kan blåse i naboene.

For alle andre en de som er vel bevandret i den moderne dansemusikkens irrganger, fikk bandet Underworld sitt gjennombrudd med sitt bidrag til filmmusikken i "Trainspotting". Selv om kuttene passet helt suverent til filmen, er Underworld likevel ikke så mye å HØRE på når man ikke har et bilde til, og der kommer selvsagt denne DVD-platen svært hendig inn i bildet.

Underworld har på et vis klart å bli ganske store, og i filmen "Everything, everything" får vi bli med på konserter fra deres turne i 98/99 på steder som Brüssel, Glastonbury, Chicago og Japan. Det er en smule imponerende å se opptil 40.000 mennesker danse og svette til musikken deres, og man kjenner litt adrenalin-ladet misunnelse overfor herrene på scenen som til tider har publikum i sin hule hånd. Selv for en ikke-fan er det motvillig litt kult.

Musikken dette bandet presterer er på den annen side ikke så fryktelig imponerende. Ærlig talt er det faktisk ganske kjedelige og ensformige saker som strømmer ut av høyttalerne, men så er altså ikke stoffet laget for lyttere, men for dansere. Det er i rettferdighetens navn også noen lekre designede lyder å høre, men direkte spennende er det ikke lenge av gangen. Platen fungerer uten tvil aller best på volumer der man nesten ikke hører hva man tenker - da blir det faktisk ganske kult. Stødige vegg-til-vegg rytmer og formelpreget opp- og nedproduksjon har sin misjon som primitiv emosjonell opplevelse. :-)

Heldigvis er lydkvaliteten bra nok til at skiva tåler litt hard spilling. Dolby Digital 5.1 og 2.0 er valgmulighetene, men selv 5.1-sporet har klart mest lyd i front og mer publikumslyd og beskjeden utvidelse av hovedlyden bak. Trøkket er der, og selv om Underworld ikke akkurat i er hifi i ren forstand, låter det bra. Produksjonen og miksen er rett og slett solid, men god balanse mellom de ulike elementene.

Hva så med bildedelen? Et kult triks med denne platen er at man kan velge mellom to ulike videospor; et med livebilder fra scene og publikum, og et med videokunst tilsvarende den som projiseres på scenen mens bandet spiller. Bildet er 16:9-optimalisert og holder en ganske høy kvalitet. Det er i hvert fall ingen av de vanlige tegnene på åpenbare MPEG-problemer, selv om mørke sekvener, røyk og spesiell lyssetting nok setter MPEG-innkodere på prøve. Her har resultatet i hvert fall blitt bra.

På bonussiden har vi også litt godord å komme med. Det er lagt med to ekstra lydspor til trøst for hardcore-fansen, man kan på elegant vis programmere sin egen set-rekkefølge på kuttene på platen(!), og ikke minst får man en DVD-ROM del der man kan være mer interaktiv i forhold til stoffet på platen. En elegant sak kalt "wongizer" lar deg høre musikk mens du velger mellom ulike videosnutter som akkompagnement - skikkelig lekkert laget. Er du koblet på nett, får du tilgang til egne "live" funksjoner, og det er også funnet plass til et slags interaktivt lydkunstverk kalt "headset", der du ved å bevege muspekeren inne i en rute kan forandre lydmiksen du hører på. Spennende saker, selv om det vel er litt på siden av hva man forventer som eventuell Underworld-fan? Hvis du snoker rundt på DVD-platen når du har den i en mac eller pc, finner du også fem Quicktime-kutt med ekstra musikk (mye av dette høres ut som synth-demoer og er mer ambient i preget). Vi skulle gjerne sett mer konkret stoff om bandet og musikken, men fant ikke noe av dette.

Det er vel ikke til å komme fra at Underworld på DVD er noe som passer best for de som har klar interesse for denne musikkgenren og/eller er fans av bandet. Det er nesten noe selvmotsigende med musikk som dette under banneret "live", og et par man bak noen miksere og utstyrrack på en scene er da også ganske fjern fra en "konsert" i ren forstand. Da er faktisk DVD-opplevelsen, ikke minst takket være det alternative videosporet, klart å foretrekke.

Hvis du kan blåse i hva naboene tenker, er Underworld på DVD faktisk en ganske ålreit festplate, så lenge den spilles høyt (og ikke hele på en gang). Den får en femmer fordi den passer bra til de spesielt interesserte, og fordi platen er meget pent designet.

- 07.03.2001

Presentert i samarbeid med cinerama.no.