Man On The Hill
Moth Drone

L.E.D. Light Galaxies - Athana (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hanas Paviljong

Nytt album fra en av Norges mest interessante og innovative musikere.

For en herlig opplevelse: Postmannen ringer på og leverer en stor platepakke til deg. Du åpner den og inni ligger det en LP-plate (o salige fryd!), en CD og et presseskriv. Det dreier seg om Athanas siste album Paviljon.

Bak navnet Athana skjuler gitaristen Alf Terje Hana seg. Han har i mange år nå levert interessante gitarkomposisjoner i målfeltet av elektroniske/eksperimentelle utgivelser. Man spretter opp plastikken som pakker inn platen og åpner den: Et nydelig utbrettomslag pryder det hele. Man setter på platen og venter spent. Alle låtene er fem minutter lange hver og konseptuelt utformet. Annethvert spor er rytmisk orientert med en sterk følelse av "rock", esse. Første spor "GG Blender" gnir seg inn i lydbildet gjennom en støyende, gnyende intro som åpner for en "rocka" rytmisk rap-lignende sak. Dette er en kul, tøff åpning. En del samplete ting fra den klassiske, progressive gruppen Gentle Giant er med i låten (derav navnet).

"Prophet's Mill" tar oss med ned i en auditiv underverdenen av falle-ned-i-en-sjakt assosiasjoner mens en sadistisk fangevokter drar deg gjennom et bed av musikalsk piggtråd. Den bygger seg opp fra hakkende lyder inn i en sadistorgie av støy og slutter like vart og sensitivt som den begynte.

"Last Call" - et samarbeid med Stewart Copeland - åpner med et dødelig riff, så blytungt og rått at den like gjerne kunne vært med på den første Black Sabbath-platen. Låten har et tøft sug og eser ut med en rocka rytme avbrutt av jevne intervaller med abrupte lydlandskaper og jazz-krypterte breaks. "Moon 0311" fortsetter i samme ånd, men med en laang dronende luftsluse av vibrerende støy. Denne minner litt om bootleg-opptak av Velvet Underground på sitt mest avantgardiske hvor lange improviserte støy-drone-landskaper suser gjennom værelset.

Side 2 åpner med "Starling Silver", litt techno-thrash disco-metal på avantgardisk englestøv. Veldig stemningsfullt med avkuttede sekvenser av innvevde lydpartier. Det ligger en eim av gamle Skinny Puppy fra 1987-88 over denne. "Pipes Of John" følger, med stille, flytende, litt skrapende dissonans, et utvidende lydmaleri som åpner for et avbrutt crescendo, ned i dypet, uten fallskjerm. "Man On The Hill" er episk 70-talls rock i musikalsk nåtidsdrakt, tøffe riff understøttet av nydelige akkorder. Hawaii-musikk med steelgitar laget av Stockhausens spinalvæske. Også litt Pink Floyd'ske gitar-cruisende stemninger. Siste låten "Moth Drone" er som tittelen sier; en dronende sekvens med lyd, innestengt vingespenn som desperat søker lys. Summa summarum: Denne platen er litt mer "tradisjonell" i forhold til hva Athana har gitt ut før, og veksler mellom rock og avantgarde på en treffende måte.

Man kan nesten bli fristet til å si at denne platen like gjerne kan brukes på bilstereoen på motorveien i 120 km/t som i en kontemplativ stund hjemme i stuen en søndags ettermiddag. Er dette veien som Alf Terje Hana er i ferd med å gå? Den gylne middelvei? Tror ikke det, like lite som Terje Rypdal i sin tid gikk over fra avantgarde/jazz/ambient til mer stuevennlig musikk uten at det dermed gikk ut over kvaliteten. Hana er definitivt en av Norges mest interessante og innovative musikere.

Det blir interessant å følge ham videre utover inn i the sonic landscape.