The White Stripes
Pussy Galore
Royal Trux

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Alle barna gikk til skolen...

Döp ett barn, Dränk en katt, Hylla en liten Streber. Sjung en stund, Dräp en hund, Kolla om du fått feber.

De to søte småjentene på omslaget kan spille deg et lite puss. Ikke for det, Dräp En Hund er to svenske 13-åringer, men musikken de fremfører glefser hardere enn den Katthulske-idyllen de fremstår som en del av. Ida & Lina er Gabbi Evrén på trommer, vokal og venninnen Alva Melin (vokal, bass). Hvis vi legger til at sistnevnte er datter av saksofonist Mats Gustafsson og Slottet er hans nystartede label (sammen med blant andre Maria Eriksson fra The Concretes), så begynner vel en del brikker å falle på plass i forhold til duoens gryende kultstatus. De spilte nylig på Ladyfest i Oslo (våren 2006), da med legendariske ESG fra New York. Ikke noe å si på starten av denne karrieren, nei!

Jeg skal heller ikke frata jentene litt cred selv. Hvor mange 13-åringer kjenner du som spiller sløy garasje-aktig punkrock påvirket av PJ Harvey og The White Stripes? Ikke det, nei. Det er også mulig å legge til skitten urbanstøy som Pussy Galore og tidlig Sonic Youth, for å virkelig tillegge duoen større kjenskap enn de antageligvis har (eller, ved nærmere ettertanke, noe sier meg at Pappa Mats har en relativt fet platesamling...).

Uansett, Dräp En Hund er et frekt foretak, og jeg heier på de tøffeste jentene fra Gustavsberg Junior High, men det er nok like mye i kraft av deres alder og sjarm enn den store musikalske egenarten. Dette er ikke en fullverdig plate fra et ferdigutviklet band (skulle da bare mangle). Selv om de ikke har den livsnerven som gjerne må til for å gi slik låtstoff nødvendig dybde, så spiller og synger de med en troverdig råhet, og ferdighetene avslører heller ikke deres alder.

Etter en riktig så lovende start, der særlig tittelkuttet bør fremheves, beveger platen seg snart over mot demostadiet og Be Yourself mister både noe energi og fantasi utover. En ikke spesielt overraskende coverversjon av White Stripes' Seven Nation Army avslutter platen, som for å minne om hvor disse jentene har hentet mye av sin innflytelse vil jeg tro.

Det må også legges til at drevne Jari Haapalainen har sørget for et kledelig møkkete uttrykk, tilpasset det minimalistiske garasjesoundet Dräp En Hund representerer. Hvis bare Dräp En Hund påvirker noen få av sine jevnaldrende til å vende blikket bort fra alt rælet de pumpes ørene fulle av for tiden, så er deres eksistens mer enn berettiget.

En EP hadde likevel holdt lenge for min del, slik til å begynne med. Uansett, det skal bli veldig spennende å følge Dräp en hund fremover (navnet er hentet fra en regle), og ikke minst hva Slottet vil by på.