Ash Ra Tempel
Klaus Schulze
Pink Floyd

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The Silver Surfer

Her bys vi på elektronisk spacemusikk for alle grunkene.

Uhelbredelig Yes-fan? Kan du ikke vente til Emerson, Lake & Palmer blir gjenforent? Savner du de gode gamle synthprog-komposisjonene som rakk både én og to LP-sider? Savnet kan nå dempes en smule ved anskaffelse av Terje Winthers CD Trespasser. Det er en 80-minutters odyssé til et auralt univers der The Silver Surfer guider mellom konstellasjonene. At The Silver Surfer dukker opp for mitt indre øye når jeg hører denne musikken understreker vel dens tegneseriekarakter. NB: Denne uttalelsen er ment som et kolossalt kompliment.

Terje Winther byr på elektronisk spacemusikk for alle grunkene. Han plumper uti med begge beina i en musikalsk materie som er gjenstand for mye hån og bakvaskelse. Og han står som en påla. Trespasser er nemlig stor moro og rein kos. Titler som The City of Cruithne (spilletid 15:52...ahhh!), Wishful Drone Around Midnight (10:08) og Running Through the Edge (saftige 23:05) sier alt. Vi er i fjerne galakser, på kosmiske stevner mot pleiadene i søk etter den galaktiske gral, keikos astrale legeme.

I pressemeldingen tilflytes denne melder opplysninger om at Winther lager musikk på analoge modulærsynthesizere, det vil si opploddede maskiner, håndverksmessig laget. Jeg siterer: "Dette er store elektroniske systemer hvor man må koble sammen ulike moduler for å skape lyd. Alt ligger helt åpent uten ferdigprogrammerte lyder, og det er første gjennom en kombinasjon av musikalsk og elektronisk improvisasjon at musikken blir skapt." Det er kanskje et fortrinn for denne type musikk at et element av improvisasjon legger føringer. Et stramt kompositorisk skjema vil "binde" elementene og og svekke musikkens assosiative potensiale. Det utflytende og prøvende har alltid preget spacerock og "kosmisk synth". Selv er Winther influert av "Berlin-skolen" med Tangerine Dream, Ash Ra Temple og Klaus Schulze i spissen. Dette høres. Tangerine Dream-preget veksler for øvrig med Pink Floyd-inspirasjoner og Arne Nordheim'ske klangfigurasjoner. Lange partier av strømmende, glidende toner brytes opp av atonale tonekontrasteringer før det reine Hawkwind-kjør settes i gang. Ekstra moro da at lydbildet lener seg kraftig mot Hawkwinds store mesterverk Electric Teepee, en dobbel-LP fra 1992 og en svoren favoritt hos undertegnede.

Ja, dette er balsam for lettpåvirkelige ører i alle aldre. Finn fram de gamle Druillet-tegneseriene, fyr opp røkelsen, synk ned i saccosekken, full pinne på spilleren... Enjoy!