Double Leopards
Nadja

Rancor Keeper - Robedoor (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mørkets hjerte

Etterdønninger av katastrofale hendelser og urovekkende varsler om kommende. Robedoor åpner døren inn i mørket.

For en herlig grufull plate! Los Angeles-duoen Robedoor overgår seg selv med disse fire sporene som synker dypt, dypt ned i mørkets hjerte. Svart ambient, doomdroner og kvernende materie av støy danner dette skrekkens filmscenario. Handlingen utspiller seg med ytterst langsomme bevegelser på vei mot det ukjente, klimaks er langt unna og slutten blir alt annet enn lykkelig.

Robedoor har tidligere blitt omtalt her på groove. Rancor Keeper ble utgitt på svenske Release the Bats, mens Closer to the Cliff slippes av norske Interregnum, mastret av Lasse Marhaug, og den lekre platen droppes i et opplag på usle 300. Disse venner av Skandinavia bør ha stort nedslagsfelt her i det arktiske nord. Dette er musikk så langt fra hvite strender og håpefull himmel som det strengt tatt er mulig å komme. Mange av begrepene brukt om Rancor Keeper er like gyldige her (konstant masse, rumlende trusselbilde, marerittaktige droneritualer, okkult atmosfære). Closer to the Cliff er ingen skarp dreining for Robedoor, men enda skumlere og enda svartere sitter man faktisk igjen med flere nupper på nakken denne gang.

Mens Robedoor tidligere var noe mer eksplosjonsartet og utagerende står de her igjen som det motsatte. Hudløse skrik skjuler seg i den massive deigen av uformelig uhygge som kverner og går. Sjekk særlig killeren Cocoon of the Cross som er et slags vanhellig møte mellom Sleep, Aphex Twin og Wolf Eyes som en liten smak på hva slags heksebrygg disse to er kapable til å skape. Kvarterlange Tethered Outside Creation imploderer rundt oss med nådeløs kraft, og det er her, midt i dette iskalde mørke mens en knoklete hånd banker på en morken dør at det blir klart; Robedoor lager ikke bare skumle og slemme toner, de lager også uendelig vakker musikk.

Robedoor har med dette tatt ett skritt nærmere kanten av stupet. Jeg tør ikke tenke på hva som finnes der nede i mørket.