cover

Å Syngje Gåmålt

Kristian P. Åsmundstad

CD (2006) - ta:lik / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Folkemusikk

Stiler:
Ballade / Vise / Salme / A capella

Spor:
Det Er Den Største Dårlighet
Den Gode Kone Ho Hette Tore
Å Bukken Va' Brokut
Brubakkin
Katta Satt Oppme Omna Sjuk
Dingel Dangel Dålåmæinn
Herre Gud, Ditt Dyre Navn og Ære
Guten Va' Trøyt og Huldrekvee
Gladelig Vil Vi Halleluja Kvede
Kella Mine Meillo
Kelven Dansa, Rompa Slong
Sporven Satt På Lyudør'N
Gjør Godt Mot Dem Som Deg Mon Hate
Austafor Tjønn
Storkråkevise
Lystig Er Ungdomsåra
Kråka Satt i Einankjørr
Stakkar Bukken Som Livet Miste
Hallingstubb
Beltevisa
By, By Bøynnom
Truls Med Bogom
Skjeggeloppa
Den Vonde Kjærringa
Vårvisun
Heilagdagsvandring
Ho Vesle Mari Mi
Kom Regn Av Det Høye
Katta Satt Oppå Takje
Bukkehornlåt 1
Bukkehornlåt II
Æilderdomen
Om Måndan, Om Måndan
Griffenfeldtvisa
Kjerringa Ho Sette Se På Gossan Grå
Hvor Såre Lide Skal Det Til
Nå E' Det Ende På Vårt Lag

Vis flere data

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)


En stor stemme

Les hvorfor disse opptakene frister vår anmelder til å kalle Åsmundstad en slags folkesangens Erik Bye.

Den unge, habile folkemusikant Camilla Granlien, selv en framragende sanger, har stått for utvalget på Å Syngje Gåmålt. Det er en samling av 37 sanger framført av gudbrandsdølen Kristian P. Åsmundstad. Opptakene er i hovedsak fra sent 30-tall til innpå 50-tallet. Det er rent a capella, tatt opp i et stille rom med den varme som de gamle opptakene ofte har. Det har gitt dybde og stofflighet til Åsmundstads sterke, klare stemme. Han synger med en tyngde, ro og alvor som virker helt ubesværet. En mester og hans kunst, ypperlig dokumentert for oss av Granlien og tilgangen hun har hatt til NRKs rike arkiv over opptak av folkemusikkutøvere i det tyvende århundre.

Vi hører en rekke kjente sanger, foruten en del lokale varianter av sanger som er kjente over store deler av landet, og ting Åsmundstad hadde etter sin far og andre. Av de mest kjente får vi høre en versjon av Kråkevisa på alle fem melodiene som ble brukt i hans barndoms bygd, Kvikne. Dette sporet viser den store variasjon i både uttrykk og betoning av teksten én og samme sang kunne bli gjenstand for, fra humoristisk til nesten symbolsk alvor. Skjemteballader mangler det forøvrig ikke på her, Katta Satt Oppme Omna Sjuk (5) eller Brubakkin (4) er solide uttrykk for et folkelig vidd som sannelig må ha vært god å ha i hine hårde tider. Brubakkin kjøper seg endog hund, drar av pelsen, koker den og selger den til høystbydende. Alt var mye bedre før? Mon det.

Noen klassikere får vi også høre. Petter Dass' velkjente Herre Gud, Ditt Dyre Navn og Ære synges nærmest som en folketone, løst fra den kirkelige høytidelighet og sangens iboende pomp som vi er vant til. Edvard Storms Guten Va' Trøyt og Huldrekvee er hentet fra Storms berømte samling Døla-viser og viser hvordan disse "diktede" folketonene står i ett med sitt opprinnelige utgangspunkt og Storms pionerarbeid med diktning på folkemål. Truls Med Bogom og Gjest Baardsen Sogndalsfjærens (stortyven, ja!) Det Er Den Største Dårlighet er andre travere vi får høre i Åsmundstads sterke, klare og vakre foredrag. Hvilken flott stemme! Den uanstrengte enkelheten, maskuliniteten i røsten og den totale mangel på krumelurer og danderinger gir meg lyst til å kalle ham en slags folkesangens Erik Bye.

Kristian P. Åsmundstad er en forbindelse av edleste merke mellom det gamle og det nye. Han var tradisjonsbæreren som lot forevige sin kunst via moderne opptaksutstyr, men var fast forankret i et Norge som var raskt forsvinnende i hans levetid på første halvpart av det tyvende århundre. Født i Kvikne 1885, død i Ringebu 1976. Faren var omgangsskolelærer og gårdbruker, mora var på meieri og i fjøstjeneste før hun giftet seg. Kristian selv var gjetergutt og gardsarbeider med hug mot det boklige. Det ble lærerskole på Hamar og folkehøyskole i Ørsta. Han ble senere skolemann fram til sin pensjonsalder, og benyttet et voksende repertoar av eldre sanger i sitt skolearbeid. Ifølge platas innleggshefte vokste sangeren Åsmundstad gradvis, og over lang tid, fram til det mesterskap han oppviser på opptakene. Det ser heller ikke ut til han strukturerte eller samlet sitt tilegnede stoff utfra en større kulturhistorisk orientering, men mer intuitivt og utfra egen interesse gjorde de gamle sangene til sine. At han kjente til innsamlingsarbeid og forskning på området er udiskutabelt, men han framstilles som mer eller mindre atuentisk og mer som en naturkraft enn som bevisst kulturformidler og pedagog. Kanskje det er derfor sangen virker så kraftfull og renskåret?

Hvordan disse opptakene kom istand kan interesserte lese i CDens innleggshefte. Dette er en nyttig og forseggjort trykksak som ikke minst vinner på det flotte billedmaterialet som er medtatt. Rykter tilsiver oss at NRK er begynt å kreve ublide takster for retten til å benytte opptak fra sitt folkemusikkarkiv. Da skulle det bare mangle at de selv ikke skulle stå for eksemplariske utgivelser som foreliggende.

Å Syngje Gåmmålt gis mine varmeste anbefalinger.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Rockettothesky - Medea

(Trust Me)

Iskald og stemningsfull tragedie, fra en musikalsk dramaturg som ikke bare kjenner teorien, men også kan spille musikken.

Flere:

El Guincho - Alegranza!
Kenneth Ishak And The Freedom Machines - Kenneth Ishak & The Freedom Machines