The Incredible String Band
Jeff Tarlton
The Tower Recordings

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The acid folk test sacrament

The Iditarod har drukket av River Nektar og lager forheksende snåle viser!

Den mer esoteriske og snåle enden av lo-fi folk-rock spekteret har fått et oppsving de senere årene i USA med navn som The Tower Recordings, Joshua Burkett, Jeff Tarlton (min favoritt!!) og Pat Gubler Six. Fenomenet er også kjent gjennom britiske Appendix Out, tyske Fit & Limo og Cosmic Garderners og japanske Maher Shalal Hash Baz. Inspirasjonskildene har vært skjøre, rare og unike hippie-folk artister som Incredible String Band, C.O.B., Dr. Strangely Strange, Vashti Bunian, Comus, (Tony, John & Caro), Mark Fry og trollbindende akustiske gitarister som Bert Jansch, John Fahey, Robbie Basho og Sandy Bull.

Hittil har jeg ikke nevnt duoen The Iditarod fra Providence, RI. De må i høyeste grad sies å ha markert seg innen snålfolken de siste 5 årene. Det som her foreligger er en 2003 nyutgivelse av The River Nektar fra 1998 supplert med 9 ekstra spor.

Innspillingen er amatørmessig lo-fi med innslag av diverse lydleker The Iditarod har funnet på underveis (båndsløyfer med støy fra uteomgivelsene og fuglekvitter). Flesteparten av sporene er under tre minutter og en god del under to. Dette er en samling strofer og uferdige innfall spilt inn der og da på flekken med sure gitarer og sprukken stemme som en reflekson over en imaginær barndom hos foreldre som var hippier på landet. The Iditarod liker best Donovan, men befinner seg selv et helt annet sted.

Paradoksalt nok vekker dette både interesse og spenning. Med fare for å bli lynsjet av alle landets filosofistudenter vil jeg påstå at dette er en speiling av et ekte musikalsk uttrykk hinsides musikkindustriens krav til strømlinjeforming. Storheten består at dette er Nietzsches menneskesyn i revers og en blottleggelse av selve undermennesket i oss alle, slik vi bærer det fra sandkassa, inn i de voksnes verden og ned i likkista. The Iditarods klossete musikk viser en intuitiv forståelse av følelser og stemninger over et forbausende vidt register. Carin Wagner kan i likhet med mange av rockens både kjente og ukjente utøvere ikke synge, på samme måte som frijazzmusikere ikke kan spille. Hun blir på samme måte et medium som fanger inn ting som skjer rundt seg, psykisk og musikalsk. Makkeren Jeffrey Alexander holder seg stort sett til utrente grep på akustisk gitar, men ikke glem at paret omgir seg med støy og lydmanipulasjoner.

Ut av denne oppskriften kommer et mystisk heksebrygg som kan ha varierende virkning på kropp og sjel. Her er særdeles originale små sanger som Helms A'lee, Bavaria, Boat og Providence. Andre enn meg får spekulere i om det er stygt eller vakkert, slike karakteristiker virker irrelevante for å vurdere denne musikken.

Har du et kunstøre for musikk er det bra, hvis ikke hadde du neppe lest dette. Liker du i tillegg alternative former for folk og livsstiler bør du sjekke ut hva The Iditarod driver med.

Fila Brazillia - Jump Leads

(Twentythree)