Jorge Ben
Tim Maia
Trüby Trio

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Siste nytt fra Brasil

Nok en fusjon mellom Brasil og europeisk elektronika, men nærmere Brasil enn vanlig.

Det begynner å hagle med utgivelser som denne. Ikke bare utgivelser som spiller på brasiliansk musikk eller brasiliansk dansemusikk, men etno/world-utgivelser som på en eller annen måte røsker tak i latinsk, afrikansk eller asiatisk musikk og genmanipulerer det hele med europeisk elektronika, jazz eller dance. Nylig ankommet er for eksempel siste utgivelse i Brazilectro-serien (no. 4, 2002). Og hvis du skummer hyllene hos din lokale platedealer vil du finne både Buddha Bar-utgivelser, africanismo, cubanismo, bossa nova, samba og gud vet hva under elektronika/house/dance-hyllene. Ingen dårlig ting, tenker jeg, at vi får no' vettugt å dæinse te for en gang skyld. Synd at disse utgivelsene ikke florerer på hitlistene, da kvaliteten og musikaliteten bak dem overgår kjapt finslipt og velprogrammert dansemusikk som Sophie Ellis Baxtor eller all trancegørra som kidsen hopper rundt til.

The Now Sound Of Brazil er akkurat hva tittelen lover, et forsøk på å skrape sammen de heteste artistene på labelen Ziriguiboom (!), et underselskap av mer kjente Crammed Discs. Her får du altså nye stjerneskudd på den brasilianske artisthimmelen, som Cibelle og Celso Fonseca, sammen med gamle travere som Roberto Menescal og Trio Mocotó (som faktisk startet maskineriet sitt i 1968!). Noen av låtene er originalmateriale, mens andre er remikser utført av ingen ringere enn Peter Kruder (Kruder & Dorfmeister), Charles Webster og Nicola Conte. Nicola Conte virker å ha fingeren med i alt som skjer innenfor denne retningen for tiden, mens det er nytt for meg at Peter Kruder har begynt å lefle med brasilianske rytmer. Her finner vi to låter av nå avdøde produsent Suba, og her er det også to kutt med superstjernen Bebel Gilberto. Gilberto har rukket å samarbeide med en haug kjente artister i sitt unge liv, blant andre Amon Tobin, David Byrne, Thievery Corporation, Kyoto Jazz Massive, Da Lata og Kenny G (nei, nei!). Hennes debut var visstnok som ni-årig vokalist i Carnegie Hall sammen med Stan Getz...

Det flotte med The Now Sound Of Brazil er at det virker som at det er omtrent 70% Brasil og 30% Europa i denne utgivelsen. På mange latino-house-utgivelser, eller for eksempel nevnte Brazilectroplater, er komposisjonen enten 50/50 eller hovedsakelig europeisk dance eller elektronika med et lite "dynk" av world/etno. Her får jeg følelsen av mer "ekte" brasiliansk musikk i mitt hjem, enn et produkt der en haug fete tyske produsenter har sittet i Hamburg og skrudd sammen noen enkle dancelåter med tjuvsamplete brasilianske rytmer. Ja, her er noen remikser, men de er av den "snille" varianten, som ikke plukker det originale produktet alt for i stykker. Nicola Conte sin remiks av Suba høres veldig Nicola Conte ut, men samtidig mer brasiliansk enn italiensk (som Conte er). Remikserne Bossacucanova, som har satt som mål å ombygge gamle brasilianske låter, gjør dette likevel med noe som kan virke som stor respekt for originalartisten.

Dett er en vellykket samler blant en haug med lignende verker. Jeg koser meg under gjennomlyttingene, og noterer meg flittig navn jeg har lyst til å finne mer musikk av. Særlig Bebel Gilberto og Zuco 103 er notert på ønskelista mi. Meget bra!