Spicks and Specks

This Is Where I Came In - Bee Gees (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Pop-melodier som vil vare for alltid

Bee Gees har måtte tåle mange ydmykelser i sin tid, men nå anerkjenner stadig flere brødrene Gibbs bidrag til pophistorien.

På den nye samleplaten er i alt 40 innspillinger, gjort i perioden 1966 til 2001, dokumentert i tilnærmet kronologisk rekkefølge (med noen unntak).

Er du nysgjerrig på om Bee Gees kan annet enn Massachusetts (om du var ung på slutten av 60-tallet), enn Stayin' Alive (om du var ung på slutten av 70-tallet), enn You Win Again (om du var ung på slutten av 80-tallet) eller enn Immortality (om du var ung på slutten av 90-tallet)?

Svarene finner du her. Se bare på den lange rekken av låt-titler, her er det ganske sikkert mange du vil kjenne igjen. Og selv om det er en overvekt av låter fra perioden 1975 - 1979, kan man objektivt sett lett argumentere for at Bee Gees var så mye, mye mer enn "hvit disko", som var stemplet de strevde med i årevis etter at folket gikk lei av diskomusikken.

Denne perioden er både en "blessing and curse" for Bee Gees. De solgte millioner på millioner av album og hadde sitt andre comeback etter balladeperioden på 60-tallet. Men diskomerkelappen var så sterk at de fikk deler av publikum og media "mot seg", så først i 1987 klarte de sitt tredje comeback som gruppe, med You Win Again.

Bee Gees har trolig alltid følt seg som nybegynnere, selv i ferske intervjuer virker det på uttalelsene deres at de fortsatt skal bevise - ikke bare overfor seg selv - men alle, at de duger som låtskrivere. En kjempebra innstilling mange andre store artister kunne ha lært av. For uansett om Bee Gees lager en knall, middels eller ujevn plate, så har jeg ennå til gode å høre en direkte dårlig plate med Barry, Maurice and Robin.

Jeg er ingen "vanlig" lytter, men stor fan av gruppen. Derfor er denne samleplaten selvsagt ikke myntet på meg og andre som kjenner gruppen inngående.

Spørsmålet er bare om denne samleplaten yter Bee Gees rettferdighet og vil skille seg ut i mengden av samlealbum i disse dager? Jeg har en del ankepunkter og tvil.

Musikalsk sett er utvalget greit, selv om jeg som fan selvsagt ser "mangler" og "feil" i utvalg av låter, men dette er jo ikke nødvendigvis et problem for en ny lytter som skal stifte bekjentskap med gamle klassikere. Låtene er også remastret, noe som fans vil sette pris på, da mange av de gamle platene på CD har dårlig lyd. CDen presenteres i HDCD-lyd, som står for High Definition Compatible Digital (og skal gi enda bedre lydkvalitet i HDCD-kapable CD-spillere).

Jeg vil for eksempel stille spørsmålstegn hva ved en låt som Guilty (Barbra Streisand) gjør på en slik samling. Riktignok er den skrevet av Bee Gees, og Barry Gibb synger duett, men det er ikke en Bee Gees-fremført sang. Da hadde det vært mer OK om de hadde spilt inn sin egen versjon av denne, akkurat som de har gjort med Heartbreaker, Islands In The Stream og Emotion. Det er artig å høre Bee Gees fremføre låtene de opprinnelig skrev - men som andre artister gjorde kjent. Når det er sagt er ikke produksjonen av disse særlig særpreget av Bee Gees-soundet, som de opprinnelige var. På de nye versjonene er det safe, 2001-sound, men det er kanskje greit nok for å få radiospilling...

For øvrig er utvalget av låter etter 1987 som fryktet heller labert. Til tross for at Bee Gees i denne perioden har vært aktive som aldri før og har utgitt syv album (inkludert en live-CD), er kun syv låter med (inkludert en demo av Immortality). Blant annet mangler førstesingelen fra Size Isn't Everything (1993), låten Paying The Price Of Love, noe jeg som fan synes er helligbrøde. Men igjen, den gjengse lytter vil sannsynligvis ikke vite om mangelen - eller bry seg. Dette er bare ett eksempel av mange slike unnlatelsessynder på The Record, selv om noen låter selvsagt må vike av plasshensyn.

Omslaget er også at ankepunkt. Det viser en vinylplate med rød label. And that's it! Innleggsheftet viser noen utvalgte bilder fra ulike deler av karrieren (inkludert sølvglinsende disko-dresser), og det er forståelig at gutta ikke vil profilere den delen av karrieren på coveret. Men, hallo?! Det må gå an å lage et litt mer smash, kommersielt cover enn dette nitriste?

Som leseren forstår, denne samlingen skuffer meg på mange vis, men jeg er som sagt ikke i målgruppen heller.

Musikalsk sett, derimot, kan ikke samlingen skuffe: Dette er perler på en rad, som jeg ikke vil nøle med å anbefale alle som vil sette seg inn i et tversnitt av brødrenes musikk.

Man er som regel hardest mot dem man elsker, og jeg beundrer Bee Gees som låtskrivere. Derfor synes jeg det er feil av dem å utgi et samlealbum nå, spesielt med tanke på at de utga sitt beste studioalbum på 12 år tidligere i år, This Is Where I Came In. Et studioalbum som ble "forlatt" etter kun én eneste singel, det noe ukommersielle tittelkuttet. Ingen sommersingel, ingen høstsingel - ikke et stakkars forsøk en gang på å dra i gang denne kritikerroste CDen.

At Bee Gees, som alltid virker opptatt av å bringe ny musikk ut til folket, i stedet vil prioritere å markedsføre gamle låter - og gnikke videre på (for dem) ihjelspilte sanger - får meg til å tvile litt på mine gamle helter. Jeg tror bestemt at Bee Gees er så "store" at de kan bestemme mye av dette selv, og at ikke alt er overlatt til plateselskapet Polydors markedsavdeling. Men det venter en siste verdensturné neste år, og da er det selvsagt betimelig med en solid "greatest hits" på markedet fremfor et studioalbum som få har hørt om.

Their Greatest Hits - The Record skal likefullt stå seg i hyllene uavhengig av karrierevalg, det er en solid dokumentasjon - men ikke perfekt - over en bemerkelsesverdig popkarriere. Det finnes enkeltlåter med andre grupper og artister som tidvis kan være bedre, men i mine ører er det ikke tvil om at Bee Gees er tidenes popband - målt i stayerevne og kreativitet.

Nuspirit Helsinki - Nuspirit Helsinki

(Guidance Recordings Inc.)

Finner med stil leverer et album av godlyd i jazza klubblandskap för helvetet.