cover

Borderland

Tom Russell

CD (2001) - Hightone / Kirkelig Kulturverksted

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Country

Stiler:
Americana / Folk / Tex-Mex

Spor:
Touch of evil
Down the Rio Grande
When Sinatra played Juarez
Where the dream begins
Hills of Old Juarez
The Sante Fe at midnight
The next thing smokin'
California snow
Let it go
What work is
The road it gives, the road it takes away

Referanser:
Townes Van Zandt
Ray Wylie Hubbard
Nanci Griffith
Warren Zevon
Bob Dylan
Peter Case
Chip Taylor
Guy Clark
Ry Cooder

Vis flere data

Se også:
Modern Art - Tom Russell (2003)
Modern Art - Tom Russell (2003)
Indians, Cowboys, Horses, Dogs - Tom Russell (2004)
Indians, Cowboys, Horses, Dogs - Tom Russell (2004)
Hotwalker: Charles Bukowski and a Ballad For a Gone America - Tom Russell (2005)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)


Sanger om livet selv

Russell er en av de store, amerikanske fortellerne. Det gjør ham også til en av de fremste sangerne.

Ok, så er kanskje ikke "Borderland" en stor, tung klassiker av typen "Pet sounds" eller "Exile on main street".

Vi snakker likevel om en av de aller beste, mest undervurderte platene som ble utgitt i 2001. Det får holde. Dessuten oppdaget jeg nettopp at Tom Russell snart er klar med en oppfølger. I begynnelsen av april utgis "Modern art", der han blant annet gjør tre duetter med Nanci Griffith.

Men egentlig trenger jeg ikke unnskylde meg.

Tom Russell er en av de store, amerikanske fortellerne. Det gjør ham også til en av de fremste sangerne. Tom Russell suger til seg næring fra hele det mektige kontinentet i vest, men spesielt fra grenseområdet mellom USA og Mexico.

"Borderland" bretter ut 11 høyst levende historier fra det golde, tørre landskapet i sør, fra salt sjøluft i Brownsville til støvete ørkenregn i Juarez. Men egentlig handler "Borderland" om den usynlige grensa mellom kvinner og menn, mellom kjærlighet og hat, glede og likegyldighet. Den handler om mennesker som krysser broer, på jakt etter stedet hvor drømmen begynner – eller slutter.

Blir man først kjent med Tom Russell, er det et vennskap som varer – på alle vis. Historiene hans blir bare bedre og bedre. Han ser det store i det enkle, og det enkle i det store, slik alle gode forfattere gjør.

Passende nok åpner "Borderland" med "Touch of evil", som kretser rundt den klassiske filmen med samme navn, regissert av Orson Welles. Tom Russells historier er like visuelt tydelige som noe jeg har sett på lerretet i år.

Fra The Old Blue Star Hotel fører han oss videre nedover Rio Grande, på jakt etter kvinnen som "pulled her blue dress on and walked out into the night". Vi får være med på smugling av kokain gjennom "The hills of Old Juarez", hvor hovedpersonen gjør alt for å tilfredsstille sin kjære, kravstore "dark-eyed girl". Tom Russell tar oss ombord "The Santa Fe at midnight", toget som ruller ensomt gjennom natta. Vi får høre om da Frank Sintra spilte i Juarez, og om hvordan alt har gått til helvete etterpå.

Det ble ikke utgitt så mye bedre novellesamlinger i 2001.

"Borderland" er produsert av Gurf Morlix, best kjent for sitt samarbeid med Lucinda Williams. Mest sentral er likevel Andrew Hardin, den faste gitaristen til Tom Russell. Han får det til å ryke av strengene, spesielt på "The next thing smokin'". Andrew Hardin har også vært med og skrevet platas aller beste sang, avsluttende "The road it gives, the road it takes away". Den tar oss ut på veien, til Irland, Scottish Mike og høylytte norske puber, før Russell vender tilbake til det "Borderland" virkelig handler om, kjærlighetens krav og lykken som tørket inn. Han avslutter med noen av de ærligste, mest rørende linjene jeg har hørt i år.

Det er i sangene til Tom Russell at den virkelige amerikanske drømmen ligger gjemt, omtrent så langt fra Hollywood og Christina Aguilera som det går an å komme.

Som han synger på et av albumets beste spor:

"That's what work is, that's what love is,
a litte pleasure, and a little misery"


Det er fire linjer som summerer opp "Borderland", ei plate jeg kunne ha slått meg ned i, bodd i, levd i. Jeg kunne ha bygget meg et hus, sittet på den store terrassen og kikket på lysene fra Mexico.

Tom Russell synger om livet selv.
"Borderland" er det beste han har gjort.

Det sier en hel del.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 9/10

pstereo logo

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Safariari - Zebra Knights

(Trust Me)

Safariari fra Fredrikstad legger inn en rejäl rökare i kryssen på overtid.

Flere:

Pinetop Seven - The Night's Bloom
The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots