Those Who Tell The Truth Shall Die, Those Who Tell The Truth Shall Live Forever

Explosions in the Sky

CD (2001) - Temporary Residence / Tuba

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Thin Red Line

Da er det kanskje best å snakke sant om disse storslagne texanerne.

Det er en profetisk stemning over omslaget på Those Who Tell The Truth Shall Die, Those Who Tell The Truth Shall Live Forever. Et fly svever over himmelen og kaster lys ned mot en svevende engel, mens teksten "This plane will crash tomorrow" slår mot oss inne i coveret. Med bandnavnet Explosions in the Sky er silhuettene av tvillingtårnene på Manhattan det eneste som mangler for å gjøre bildet komplett. Og sannelig er det deler av sammenraste tårn over innholdet her også.

Texas-kvartetten debuterte i 2000 med How Strange, Innocence, som kun ble trykket i 300 eks. Those Who Tell The Truth... er heldigvis tatt hånd om av solide Temporary Residence (Cerberus Shoal, Howard Hello, Rumah Sakit, Halifax Pier) og bør være fullt mulig å anskaffe via din favorittsjappe. Det er den verd, for dette har blitt en majestetisk, vakker og voldsom plate.

Explosions in the Sky spiller storslagen og energisk instrumental-rock, med musikalske bånd til både Mogwai og Godspeed You Black Emperor! I motsetning til disse bandenes lefling med større lydbilder, holder Explosions seg til et mer rocka uttrykk, kun ved hjelp av gitar, trommer og bass. Den rullende gitarlyden, marsjerende trommene, dramatiske oppbygningen og voldsomme, lange crescendoer har de til felles. Samt evnen til å skape truende stemninger i det vakre, og vise skjønnhet i det brutale.

Når bandet gir fullt øs er det ikke vanskelig å la seg rive med inn i stormkastene. Det viktigste med denne type musikk er like gjerne at partiene i mellom også fungerer. Explosions har oppnådd en godt fungerende balanse, der dvelende partier funker som mer enn bare pusterom før helvetes porter skal åpne seg. Cinematisk og episk er flotte ord som kan dekke denne delen av deres spekter. Men også texanerne blir noe forutsigbare, i hvert fall hvis man kjenner litt til uttrykket fra før. Vi aner stort sett hva som skal skje til enhver tid, og bandet hadde ikke tapt på en mer spennende instrumentbruk eller oppbygging, om bare i små doser.

Platen er delt i to deler kalt Die og Live Forever med tre spor i hver bolk. Et nøkkelspor i mine ører er åpningen av Live Forever - Have You Passed Through the Night - som inneholder opptak fra Terence Malicks klassiker (han lager bare klassikere) Thin Red Line. Den resignerte voice-over stemmen stiller essensielle spørsmål om krig og ondskap mens Explosions forsiktig plukker på gitarene i bakgrunnen, før de lar krigstrommene rulle:

This great evil.
Where's it come from?
How'd it steal into the world?
What seed, what root did it grow from?
Who's doin' this?
Who's killed us?
Robbin' us of life and light.
Mockin' us with the sight of what we might have known.
Does our ruin benefit the earth?
Does it help the grass to grow, the sun to shine?
Is this darkness in you, too?
Have you passed through this night?

Det er slike spørsmål og tanker jeg tror Explosions in the Sky ønsker å fremkalle med sin musikk. Those Who Tell The Truth... kan brukes som et lydspor til bildene av rasende skyskrapere. Det blir et fryktinngytende vakkert skue, som nesten gjør det mulig å høre de lydløse stemmene deres, der oppe i det fatale flyet.