I Love You - Thom Hell (2004)
Every Little Piece - Thom Hell (2006)
All Good Things - Thom Hell (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Blek, men fattet

Mens vi venter på mer godsaker fra denne helvetes sørlendingen...

Thom Hell sovnet på toget en kald, frostfull kveld og havnet av alle steder på Montebello stasjon. Slik åpner i hvert fall historien til denne EPens første spor. Heldigvis våknet han opp før Ullernåsen, tenkte jeg, slik at låten fikk et mer propert navn. Montebello, enten det er på Oslos vestkant eller et annet sted, introduserer altså sørlendingens andre EP.

Jeg mener fortsatt at Tremedous Sinner (2003) var en særegen vekst blant fjorårets enorme norske plateflora. Jeg synes ikke han har fulgt opp med samme friske glød på 21 minutter lange The While You're Waiting EP. Her er debutens sjarmerende vekslinger og åpenhjertige referanser blitt strammet noe inn og Thom Hell fremstår mer som en voksen, moden artist som beveger mot et mer "smooth" uttrykk. Han virker stilsikker og skriver låter som heller mot et tidløst landskap (hvis de gyldne delene av 60-tallet er så tidløse). Referanser som Brian Wilson, Jim O'Rourke og Nick Drake passer fortsatt godt til ham, men han har ikke skrevet låter som kleber seg like solid fast til skallen som på sin første utgivelse.

Montebello er nevnt, en heller anonym pianoballade av den sobre sorten. Hell besitter ikke den Store stemmen, hans kvaliteter heller mer mot det neddempede, og jeg kan styre meg for denne croonerstilen han har lagt seg til. Don't You Worry (med vokalist Marianne Wullf) er mer yndig, holdt helt nede med en klimprende kassegitar. Mye takket være vokaldelingen har den likevel en viss gåsehudfaktor. Mer klassisk popballaderi foran tangentene på Mary's Away der Hell viser at han behersker låtskriverfaget og er en viderekommen popsnekker som gjerne skuer noen tiår tilbake for inspirasjon. Med Easy On That Whiskey har det blitt langt på natt, og her beveger han seg mer inn mot jazz-noir, Chet Baker og fulle askebeger. Det er nesten så man kan høre klirringen av flasker i bakgrunnen, og igjen viser Hell at han behersker genren, men han lykkes ikke å få meg til å bli ett med den stilen han presenterer.

Missing Home er hentet fra fjorårets EP, her i en "easy version", den sjarmerende popvisen er Thom Hell på hjemmebane og står som et av EPens sterkeste prestasjoner. Sistesporet er også hørbart. On Its Way er en nydelig, rolig visesnutt med vokalharmonier av The Love Connection (Frank Hammersland & co) og en smak av country som tilhører de lange, døsige kvelder.

Jeg har fortsatt stor tro på artisten Thom Hell etter The While You're Waiting EP, men sitter igjen med en følelse av at han samler krefter til en kommende fullengder. Det er greit det.