All Saints

American Life - Madonna (2003)
Hard Candy - Madonna (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

The Queen Of Pop

Madonna gir oss Music, noe hun har gjort i nærmere 20 år!

Året er 1983 og jeg er 12 år gammel. Jeg har nettopp kjøpt min første singel. Låten jeg har valgt meg er Holiday med Madonna. Hodet mitt på denne tiden er et eneste virvar av gutter, sminke, klær og kropp. Jeg har overhodet ingen erfaring med noen av delene. Før Madonna setter inn nådestøtet og gir ut sitt første album.

Så går det slag i slag gjennom hele 80-tallet, og Madonna er definitivt med meg på ferden. Popen har fått sin første virkelige dronning, og jenter over hele verden får sitt første sminkesett. Kort kan vi nevne Borderline, Lucky Star, Like A Virgin, Into the Groove, Material Girl, Dress You Up, True Blue, Papa Don't Preach, Who's That Girl, Like A Prayer og Express Yourself blant mange, mange andre. Og dette bare på 80-tallet. Show, stil, kropp, sjel og musikk er hva Madonna har gitt oss i nesten 20 år. Hun har ligget foran hele veien, og sier selv at hun ikke ønsker å gjenta seg selv. Vi tror henne, og bøyer oss i støvet.

I 2000 var hun klar med Music, sin fjortende utgivelse. Denne gangen er stilen rettet mot USA med cowboy-detaljer og en coverversjon av Don McLean's American Pie som siste spor på albumet. De lærde strides om denne låta, som mange mener er et dyptgående filosofisk bilde av USA. Samme kan det være, i Madonnas toner kommer låten til sin rett som en dansbar hit. Men det starter allederede med tittelsporet, hvor hun gir dansegulvene årets største låt, som så mange ganger tidligere. Denne gangen er det med tunge klubbrytmer og innledningen "Hey Mr. DJ put a record on".

Videre proklamerer hun at "music makes the people come together" og hun har oss igjen i sin hule hånd. Vi føres videre med til de vel så suggererende låtene Impressive Instant og Runaway Lover. Fra tunge teknologiske låter får vi også strippede og enkle kjærlighetssanger, hvor hun igjen beviser hvor mange strenger hun er i stand til å spille på. Låten I Deserve It er en nedempet rockelåt, med gitaren som hovedelement og tekstmessig er den klar og tydelig i sitt budskap om respekten for eget kjærlighetsliv.

Så skal vi for all del ikke glemme låten Don't Tell Me som er en personlig favoritt på albumet. Her er det tunge klubbrytmer blandet med enkel gitar spedd på med strykerarrangementer. Låten er umulig å få ut av hodet og kroppen, og er tredje singel fra Music.

Madonna er tydelig lykkelig på dette albumet, på samme tid som hennes selvransakende og tenkende sider trer tydelig frem. Hennes store kjærlighet for dans og show kommer sterkt til uttrykk og det er lagt vekt på mange teknologiske aspekter. Stemmen er i mange sammenhenger forvridd til det ugjenkjennelige, og trer frem som et instrument med mange muligheter.

Madonna har inspirert, provosert og gitt av seg selv i mange år og troner som tidligere nevnt som Dronningen av den moderne popen. Hennes store fortrinn i forhold til så mange av de små prinsessene hun har under seg, er at hun hele tiden er i stand til å fornye seg. Hun har hele veien vært ærlig og aldri redd for å sjokkere eller provosere. Vi har fulgt henne gjennom en rekke stilarter, et hav med havarerte kjærlighetsforhold, sex, kropp og elendige skuespillerprestasjoner. Selv om man kan si at hun selvfølgelig har et kobbel med produsenter og fagfolk i ryggen, så er det et ekte menneske vi her har med å gjøre og som alltid står sentralt i midten. Til forskjell fra langt yngre popikoner som for eksempel Britney Spears, som er et skapt produkt og som mest sannsynlig aldri vil ta et eneste svømmetak i Madonnas basseng, er dette en stjerne som øser av seg selv - alltid i et ekte og ærlig uttrykk.

Min respekt for Madonna er enorm og jeg håper hun vil fortsette å elske popmusikken, samt gi oss den slik at vi aldri glemmer hvordan den virkelig skal låte. Music er en popplate fra The Queen Of Pop Herself og den bør finnes i enhver musikkelskers "med respekt for seg selv" hylle!

Hey Mr. Dj, Put Madonna On!!