Tied + Tickled Trio
Oval
Fennesz

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Stock-hausmusik von Café Morgenstern!

Elektroniske søtsaker og ordløs harmoni på direkten fra tysk-polsk vandrelydutstilling.

I årtier har mellom-europeere vært i flittig dialog med maskinene. På 70-tallet nådde som kjent Autobahn og Radioactivity høye salgstall, men musikalsk var arbeidene til Cluster, Conrad Schnitzler og Asmus Tietchens vel så viktige, både for samtiden og framtiden. Et kvart århundre senere er disse artistene fortsatt aktive, men har fått selskap av en hel underskog av mangfoldig og spennende elektonika som burde få større oppmerksomhet her hjemme. Jeg nevner i fleng navn som Ulrich Schnauss, Schlammpeitziger, Oval, The Notwist, Laub, Monolake, i, Kreidler, Fuxa, Schneider TM, Ekkehard Ehlers, Couch og ikke minst Tied + Tickled Trio. Mouse On Mars og spesielt Pete Namlook har i litt større grad klart å skape en menighet av electro-kultister som svermer rundt diverse plateutgivelser i begrenset opplag.

September Collective er rett og slett et kortvarig bruksekteskap mellom noen av vår tids fremste laptop-kunstpop artister, nærmere bestemt to berlinere og en polakk. Sistnevnte Paul Wirkus har sin bakgrunn i post-punk (gruppa Karcer på slutten av 80-tallet) og post-rock (Mapa ble hausa opp i en Wire-artikkel for en del år siden), men har nylig etablert seg som elektroakustisk lydformer i Køln. Med albumet Inteletto d'Amore har Barbara Morgenstern etablert seg som soloartist, og det kunne være fort gjort å kalle henne en Laurie Anderson fra Berlin, bortsett fra at dette er delvis misvisende og at platene hennes har mer til felles med for eksempel Laub. På utgivelser som Nichts Muss og Fjorden har hun tilbakeført tysk som poetisk sangspråk inn i glitchete, men relativt harmonisk electronika der Stephan Betke (Pole) og Thomas Fehlmann (The Orb) har vært medhjelpere. Stefan Schneider er en av hovedbestanddelene i To Rococo Rot, et av de de største navnene innen berliner-electronica-ser-i-retning-av-post-rock med kritikerroste utgivelser som Veiculo og The Amateur View.

Dette multi-regionsproduktet er altså det første og muligens eneste fra September Collective, utgitt på Dominos spennende underselskap Geographic. De ti sporene sprer seg utover et par-og-tredve minutter, men et konsentrat på denne lengden kan iblant være bedre enn noe utvannet oppsop av en times varighet med noen løse høydepunkter innimellom. Deler av materialet er innspilt live på utstillinger og caféer i Køln, Düsseldorf og Wuppertal i august-september 2002. Her arbeider støygeneratorer overtid i en ellers overraskende harmonisk setting. Det går i rytmiske lydpalindromer som vrir og snur på seg hele tiden med pulser, klikkelyder, snatring, drypping, bobler og flyt. Vibrafon og el-piano blander seg diskré inn i miksen. Vi har med tre landsskapsarkitekter å gjøre som har valgt å jobbe med elektroniske landskap. Små lydtablåer passerer revy mens jeg registrerer hvor lettfattelig og full av indre skjønnhet og estetikk denne musikken egentlig er.

September Collective genererer innadvendt transistor-jazzfunk som gjerne kunne være spesielt tilegnet mellomfagsstudenter i filosofi. Dette er lyden av Café Morgenstern i kveldslys full av moderne unge voksne som søker ly fra grått regn som pisker industriforurensninga rett inn i ansiktet på folk. En særegen mellom-europeisk mentalitet gjenspeiles gjennom fristende elektro-marsipanbiter av et par-tre minutters varighet. Spacer og Cirkeln er effektive innblikk i musikk på utstilling, det vil si musikk laget for kunstens skyld uten særlig omtanke for eventuelle salgstall. Schneller Urlaub viser et direkte slektskap med de tidlige arbeidene til Asmus Tietchens, men linjene kan utmerket godt føres tilbake til Stockhausen. September Collective lager nemlig sin helt egen og passelig forstokka hausmusik som ikke kan plystres på vei til bussen, men bare nytes i små, sluttede selskap.