Euroboys

Do the Boogaloo - Brut Boogaloo (2001)
When the Dog Takes Over - Brut Boogaloo (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Tidløs rock

Brut Boogaloo fremstår som noe av det mest solide norsk rock kan levere.

I rekken av plater som burde vært anmeldt for lenge siden, men som nå først har fått en velfortjent anmeldelse kommer Brut Boogaloos andre album, Dirty Living. Det hele startet i 2001 med EPen Do The Boogaloo, men det skulle ta tid før debutalbumet, When The Dog Takes Over, kom i 2006.

Mitt første møte med Brut Boogaloo var på Studentersamfundet i Trondheim en varm sommerdag. Vi satt på Marinen (for de som er lokalkjente) og tok noen øl før en kompis foreslo at vi skulle stikke og se et band han mente jeg ville like. Noen ganger er dette en unnskyldning kompiser bruker for å slippe å dra på konsert alene, men ofte er det verdt å ta sjansen. Denne gangen angret jeg aldri. På en liten scene i den delen som kalles Klubben sto et bredbeint band som spilte pur gammel, god rock som oste av musikkforståelse og sjel.

Dirty Living inneholder 8 låter som alle står meget sterkt alene og sammen på plate. Låta You Messed Up A Good Thing har blant annet et av de mest fengende refrengene som undertegnede har hørt på lenge. Det er slik at den får deg til å kaste hemninger og danse rundt på stuegulvet, uten å bry deg om noen ser deg. Det überkule orgelriffet som topper av låta gjør at jeg bøyer meg i støvet for herr Cato Thomassen. Ikke siden Ray Manzarek satt ved liknende spaker har jeg hørt noe så utrolig tøft komme ut fra et tangentinstrument. Og legger vi til vokalen til Solvang, en ekte rocknrolla, blir dette en herlig mix for deg som liker rett fram rock'n'roll.

Running Out Of Reasons står videre fram som høydepunktet på denne plata for min del. Det er bare helt perfekt hvordan alt stemmer i denne låta. For meg er dette en låt fra 2008, som jeg tok med meg gjennom 2009, og som videre vil stå knallhardt gjennom det året vi nå så vidt har kommet i gang med.

Det er for så vidt ikke noe nytt som presenteres av Brut Boogaloo vil mange hevde, og kanskje har de rett. De drar innflytelse fra gammel rock fra 50- og 60-tallet, grunnstoffet i rocken som Solvang har kalt det, til det mer moderne. Men det at man låner i kriker og kroker av platesamlingen gjør ikke sluttproduktet mindre verdt. Det er heller tvert om. Med drivende groove på gitarene, en vokal som ikke står tilbake for noen, og tighte basslinjer, så strømmer Brut Boogaloo mot deg og du kan ikke la være å la deg bli grepet av dette.

Kanskje er det det faktum at dette bandet gir meg nostalgiske følelser, og minner om en god studietid i bartebyen, som gjør at jeg liker de så godt. Kanskje er det fordi de den dagen rundet av en av de få fine sommerdagene i Trondheim. Det får så være. Men jeg tror ikke det er slik at jeg liker dette bandet kun for de gode minnene. Det er rocken som står i sentrum, og det er dette som gjør meg lykkelig av å høre på Brut Boogaloo.

Er det noe å trekke for denne utgivelsen da? Ja, det er en ting; det skulle vært mer! Åtte låter kan bli lite, særlig når kvaliteten er så god at du sitter og lengter etter mer. Men det er kanskje slik det skal være når du får en plate mellom hendene? Dersom plata er god, skal du sitte igjen med et ønske om mer. Og Brut Boogaloo fremstår slik som noe av det mest solide norsk rock kan levere.