cover

Viva El Amor!

The Pretenders

CD (1999) - WEA / Warner Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Voksenrock / Poprock

Spor:
Popstar
Human
From the Heart Down
Nails in the Road
Who's Who
Dragway 42
Baby's Breath
One More Time
Legalise Me
Samurai
Rabo de Nube
Biker

Referanser:
Blondie
L7

Vis flere data

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)


Tannløs

Fans vil kanskje finne høydepunkt her, men for oss andre finnes det bedre alternativ.

I kjølvannet av suksessen til flere artister med sterke kvinnelige vokalister, rører også de gamle på seg igjen. Patti Smith og Blondie har på ny gitt seg tilkjenne, og nå er det altså Chrissie Hynde og Pretenders' tur, selv om de mer eller mindre har holdt det gående siden slutten av 70-tallet.

Hun starter like gjerne med et spyttende oppgjør mot dagens popindustri ("Popstar"), "They don't make'em like they used to" sier hun krasst, i trygg forvissing om at hun har lang erfaring med denne verden. Likefullt har Viva El Amor! delvis blitt et knefall for den samme industrien.

Pretenders bygger fortsatt musikken rundt stemmen til Chrissie Hynde, som i og for seg ikke er et dumt grep. Hun synger fremdeles med en stemme som vekker minner om tidligere bragder, et sted mellom Lou Reed og Debbie Harry, som en av rockens mest markante rockestemmer. Likevel er det en del som ikke stemmer på denne platen. Hitsingelen "Human" er riktignok en trivelig, sommeraktig poplåt med sitt gjenkjennelige refreng. Problemet er at resten av platen følger stort sett samme lest, men uten å være i nærheten av det samme særpreget. Det hele ender dermed opp som anonym og karakterløs pop, som unntaksvis reddes av Chrissie Hynde og en strøken produksjon. I "Legalise Me" er det tilløp til å lage en fengende rockelåt, som faller noe sammen til tross for (eller på grunn av) gitarsoloen til Jeff Beck, og ender opp like dvask som resten av platen. Hynde viser at hun behersker fremmede språk ("Rabo de Nube") og strengkvartetten The Duke Quartet haler i land svaneballaden "Biker".

Fans vil kanskje finne høydepunkt her, men for oss andre finnes det bedre alternativ. Ikke minst i de tidligere platene til Pretenders.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


In the Country - This Was the Pace of My Heartbeat

(Rune Grammofon)

Bli med på landet inn i et velkjent landskap, og la In the Country få deg til å se det med nye øyne.

Flere:

The Twilight Singers - Dynamite Steps
Fleet Foxes - Helplessness Blues