Randy Newman

Step Inside This House - Lyle Lovett (1998)
My Baby Don't Tolerate - Lyle Lovett (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

13 essensielle, og 2 nye fra Lovett

Et knippe låter fra Lyle Lovetts tidlige country-epoke lar seg alltid høre igjen.

Lyle Lovett slo seg frem som en av 80-tallets store låtskrivere, innenfor en på den tiden latterliggjort sjanger, nemlig Country & Western. Husk at dette var før Americana, før No Depression, og før countrymusikken fikk sin fortjente renessanse. Med debutalbumet Lyle Lovett (-86), og klassikeren Pontiac fra året etter, vant han mangt et musikkhjerte også her til lands. Til tross for et usedvanlig lite salgsfremmende utseende, ble han omfavnet av mange, i kraft av sin personlighet, gode stemme og habile låtskriveregenskaper. Du skal dessuten lete en god stund for å finne noen som leverte to såpass kvalitativt gode countryplater på midten av 80-tallet!

Det må vel sies at Lovett mistet litt av grepet etter dette. Han leflet med både jazz, blues og pop, med varierende hell. Når gjennombruddet kom virket det som om han mistet litt fokus, og prøvde i stedet å favne mer enn godt var. Hollywood lokket, og han ble jo som kjent etterhvert også gift med filmdiva Julia Roberts, til manges sjokk og vantro. Paret ble ofte omtalt som The Beauty & The Beast, i disfavør av vår mann... Noen vil vel også huske at han medvirket i blant andre Robert Altmans glimrende The Player og Short Cuts. Han skrev også soundtracket til Altmans Dr. T & The Women fra 2000.

Nå vet vi at ekteskapet gikk i vasken, men Lovetts karriere lever videre. Anthology Volume One er en samling av hans mest minneverdige øyeblikk, dog kun fra mannens tre første countryalbum; Lyle Lovett (-86), Pontiac (-87), og gjennombruddsalbumet Lyle Lovett & His Large Band fra 1989. Mesteparten av låtene er hentet fra de to første, som er og blir de klassiske Lovett-albumene, selv om Grammy'en kom med storband-jazzflørten Lyle Lovett and His Large Band.

Det har blitt gjort plass til to nye låter på denne samlingen også. Den ene, The Truck Song, kjører igang denne samlingen i god gammel Lovett countrystyle, og kunne utvilsomt vært hentet fra et av hans tidlige album. Det er nok ikke helt tilfeldig, men muligens en antydning om at ringen er sluttet, og at vi igjen kan gledes over at Lovett er tilbake der han var aller best. Velkommen tilbake, Cowboy Man!

Etter The Truck Song kommer klassikerne som perler på en snor. Det er alltid hyggelig med et gjenhør av låter som; This Old Porch, Farther Down The Line og L.A. County. Walk Through The Bottomland, hvor Lovett deler mikrofonen med Emmylou Harris, er fortsatt like vakker som før.

For de som ikke kjenner til Lyle Lovetts karriere, det være seg før eller etter Hollywood, kan jeg absolutt vende tommelen opp for denne samlingen. Det er en velprøvd resept som benyttes, med klassiske ingredienser som twangy gitarer, fele, banjo og pedal steel, men stemmen, den er helt unik. Har du fortsatt lyst på mer "heartland", så kommer du ikke utenom debutplaten Lyle Lovett og oppfølgeren Pontiac i fullt format.