Lungfish
The Fall
Morphine

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Punk vs. prog, part 2003?

Apene i Washington har vært aktive igjen, men denne gang har de laget pompe-pønk (og ikke flere bananstabler i Afghanistan eller Irak!)

Denne gjengen med primater fra Washington danner en egen og lite kjent utviklingsgren på ny-pønk stamtreet der teatralsk, Mark E. Smith-lignende sang, fuzz-bass à la Lemmy eller John Wetton, komplekse, bombastiske trommer og orgel spilt av et tohodet monster med hjerner transplantert fra henholdsvis Barry Andrews (fra det tidlige XTC) og Vincent Crane (Atomic Rooster). Orgelpartiene på Oddeyesee kan altså vekke en del undring, siden de uten stans vingler mellom å være nonchalant tøysete og selvhøytidelig pompøse.

Rundt 1973 var Queen mestere i å kombinere rå rølpete rock med mer pompøse partier. Derimot var sangpartiene så ekstremt forskjellige at det er umulig å sammenligne direkte med apene fra Washington. I punkens gullalder hadde også The Stranglers en lignende dobbelthet over seg, men de laget aldri så komplekst materiale som det disse apene gjør. I sin orgelbefengte gotikk minner dette en del om de italienske neo-psych-prog gruppene utgitt av plateselskapet Black Widow. Ideen med å lage rølpemusikk uten lead gitar er gammel, et morsomt eksempel er svenske Death Organ som imiterer Atomic Rooster og parodierer death metal på en gang (ingenting er visst umulig!).

Oddeyesee er en hyperaktiv plate som krever overdrevent mye oppmerksomhet fra lytteren. Her skjer det så mye at plata vil være vanskelig å fordøye for de som foretrekker fast food og fast music. Foretrekker du en rik og detaljert musikalsk reise der alle detaljene er karikert og fargelagt i skrikende primærfarger så gir Oddeyesee deg billetter både for syn og hørsel - send din fortolkning av tegneserien inne i bookleten til Groove (med kopi til din faste psykolog!).

Til tider litt for kitsch for meg, men jeg har følelsen av at noen vil like denne plata veldig godt!