Closing Time - Tom Waits (1973)
The Heart of Saturday Night - Tom Waits (1974)
Small Change - Tom Waits (1976)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Vakre duetter

Fint soundtrack som også brakte kjærligheten inn i livet til Tom Waits.

Tom Waits' samarbeid med Francis Ford Coppola kom i gang etter at regissøren hadde hørt duetten I Never Talk To Strangers med Bette Midler. Nå hadde det seg sånn at Midler ikke hadde anledning til å gå i gang med dette kommende prosjektet, og dermed valgte Tom å jobbe med Crystal Gayle, en av datidens mest respekterte countrysangerinner. Det mange ikke vet er at hun faktisk er lillesøstra til langt mer kjente Loretta Lynn. Uansett, Gayle ble hentet inn for å ta seg av den kvinnelige vokalen, men langt viktigere er det at Kathleen Brennan var en slags altmuligkvinne for Coppola og arbeidet med Waits. De startet et musikalsk samarbeid som varer den dag i dag - og som i tillegg endte opp med ekteskap og tre barn.

Produsert av Bones Howe er One From The Heart et soundtrack som mange holdes meget høyt. Åpningssporet Opening Montage gir oss en tydelig pekepinne på hva dette albumet er, fra mynten som klirrer etter at den treffer bardisken til Toms nikotinplagede whiskeystemme blandes med Crystal Gayles krystallklare og vakre stemme. Her er det kontraster, her er det vakkert orkestrerte strykere arrangert av Bob Alcivar, og det er en ny dose av jazza blues fra Waits. Innledende Opening Montage og Is There Any Way Out Of This Dream? er begge skrevet av Waits/Gayle, og domineres av Gayles vokal.

Picking Up After You er den ultimate "breakup"-låten, og i mine ører en av de vakreste duetter som er laget. Med en rolig, bluesaktig melodi i bakgrunnen, akkompagnert av en heftig tenorsax, slenger Waits og Gayle beskyldninger mot hverandre som et livstrett, gammelt ektepar. Denne låten er komponert og skrevet av Gayle, noe også den neste låten, Old Boyfriends, er. Så følger fem Waits-låter på rappen, og det hele begynner å minne om et Album av mannen.

Broken Bicycles er en rolig sak med Tom på piano og vokal, og kunne fort vært en av låtene på det senere albumet The Black Rider. En vakker melodi framført med Toms mest behagelige stemme. I Beg Your Pardon er mer av det samme, piano, rolig, og med Tom alene på vokal. På tampen sniker det seg inn både strykere og blåsere. Little Boy Blue er en uptempo-låt med spor fra Blue Valentine, Greg Cohen spiller kontrabass, noe han skal gjøre ofte for Waits i årene som kommer. Et heftig keyboard trakteres av Ronnie Barron, en annen musiker Waits har samarbeidet med fra tid til annen. Instrumental Montage: The Tango/Circus Girl er en uhyggelig, heftig liten sak, hvor første del er som tatt rett ut av Swordfishtrombone, mens andre del er Frank's Wild Years-materiale så det holder, med trekkspill og munnspill. Toms komposisjoner avsluttes med You Can't Unring A Bell, en låt som preges av Victor Feldmans tympsspilling, og da snakker vi om et slaginstrument.

Waits/Brennan har skrevet de tre siste låtene sammen. På tittelsporet får vi endelig en ny duett. Nedtonet jazz med behagelig trompet og tenorsax, og en vel så behagelig vokal av Gayle. Take Me Home er en låt som bare må være laget av Tom Waits alene, selv om det på plateomslaget står noe annet. Tom på piano, Crystal på vokal, og melodien og teksten er så umiskjennlig Waits at den like godt kunne vært gitt ut på et av hans senere album. Det hele avsluttes med preludiumet Presents som er en ren instrumental.

One From The Heart er et fint lite album, hvor spesielt duettene er vakre, men Toms egne komposisjoner framført alene er heller ikke noe å kimse av. Det er langt fra dårlig, og høydepunktene er virkelig solide greier. Samspillet med Gayle er en suksess, og musikken står seg veldig bra til filmen. Hva er det da jeg griner etter? Vel, egentlig ingenting, men sammenlignet med Tom Waits' ordinære album når ikke dette helt opp, og det skinner på en måte gjennom at dette er et soundtrack.

Kid Loco - Kill Your Darlings

(Royal Belleville Music)

En forskrudd rundreise i selskap med dampende halliker, horer og annet pakk.