Bright Eyes
Death Cab for Cutie
Rilo Kiley

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Oslo is a small, small town

Oslohverdagen er ingen spøk, eller kun en fest. Bli med når flere av konsertscenens daglige aktører inviterer deg med på en rundtur i byens gater.

I forkant av lanseringen av filmen 5 Løgner av regissør Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen, sendte jeg han en mail med et tilbud om hva jeg selv tenkte kunne være et godt forslag til å lydsette filmen. Krutzkoff Jacobsen er kjent for å ha dyrket undergrunnskulturen og independentmarkedet i film og kunstverden, og jeg tenkte derfor at han ville takke ja til et slik forslag. Jeg mottok derimot ikke den responsen jeg hadde håpet på, når han allerede hadde lydsatt filmen.

Nå har imidlertid det lille do-it-yourself selskapet Spoon Train Audio gitt ut en nærmest identisk utgivelse av de låtene som jeg ville forslått til et soundtrack om byen Oslo, og de har ganske enkelt bare kalt den Oslo. Noe som også var intensjonen med min henvendelse, å fange opp lyden av byen; spilt av de artistene som deltar der mest selv. Det kunne blitt et vakkert og idealistisk kunstverk, med film og musikk hånd i hånd gjennom den lille storbyen.

Her er mange kjente og kjære Oslofjes samlet, og felles er at de alle kan fanges under parolen indiepop eller singer/songwriter, og at de har startet mer eller mindre på egenhånd. Noen av artistene har kommet lengre enn andre, og har klatret opp på scenen på noen større arrangementer som Øya og Hovefestivalen. Andre er faste bidragsytere til festivalenes klubbscener og mer dagligdagse sammenkomster i Oslos mindre konsertlokaler.

Alle er de engasjerte i musikk, og de er fostret opp på mye prima undergrunnsmusikk fra Storbritannia, Amerika og ikke minst Canada. Dette skinner igjennom på mange av innspillingene, og der hvor noen klarer å fange opp det beste hos sine idoler, faller andre litt igjennom som halvgode imitatorer. Ambisjonsnivået her er allikevel beundringsverdig, og engasjementet er smittende, dette er en gjeng som simpelthen elsker å spille musikk!

Oslo- samleren åpner forsiktig og naturlig med The Little Hands of Asphalts underfundige bybiografi titulert Oslo. En snedig liten sak, bygget i et univers hvor observasjonen og den narrative vinklingen er vanskelig å fange, men som med sitt lette indiepop-arrangement og Sjur Lyseids slepne vokal fanger opp hverdagsessensen gatelangs i Oslo. Så tar samleren noen mer bredbente steg ut i indierock-landskapet med grupper som Nomber 5's, Truls and the Trees og Je Suis Animal. Hvor alle leverer de låtene med størst hit-potensiale fra sine respektive album.

Slik vandrer denne samleren frem og tilbake i Oslo by, fra Oslo Øst til Oslo Vest. Via de kredible rockebarene Revolver og Garage ned til Skuret og Betong; her samles gruppene for å spille for og med hverandre. For det må sies at det skinner en blodrød tråd av vennskap gjennom her som avslører tette forbindelser mellom flere DIY-labels: Bolibompa, Spoon Train Audio og Metronomicon for å nevne hovedaktørene. Det legger grunnlaget for den selektive utvelgelsen av artister og bakgrunnen for denne utgivelsen. Allikevel klarer samlingen objektivt å ta med de beste bidragene fra de fleste gruppene som deltar, kanskje med unntak av Harmonica som jeg selv ville valgt Get Lost in the Disco eller Lukestar som man kunne valgt White Shade.

Uansett årstiden er Oslofølelsen den samme, og for å forstå koblingen mellom de artistene som bidrar til å gjøre konserthverdagen mer eller mindre til en fest er man nødt til å profilere samlinger som denne. Den gir ikke noe fullverdig presentasjon av hva Oslo har å by på av konsertaktører, men viser frem en del av den som er tilgjengelig for deg å se, enten det er i forkant av ditt nye favoritt indieband fra skottland eller om det er på Underwood-scenen i Frognerparken. Mange har også flere utgivelser bak seg, mens andre er platedebutanter i år.

Som begrunnelse for hvorfor filmen 5 Løgner ikke ønsket å bekles av undergrunnsmusikken , skrev Kruzkoff følgende tilbake:

- Undergrunnen er bra, men den har også sine begrensninger. det er få utviklingsmuliheter der når du har "gått rundene", da det verken er kapital til å virkeliggjøre større prosjekter eller rett og slett og ha noe å leve av.

Det har han nok mye rett i, selv om det kan virke noe unyansert og generaliserende. Bandene på denne samleren representerer utvilsomt en gruppe i det norske kulturliv som er sårbar i den forstand at de kan ta skade om de ikke blir en pengemaskin, i alle fall i det lengre løp. Norge er allikevel kjent som et mulighetenes land, og flere av artistene som viser seg frem på denne samleren kan like godt bli det neste bandet tabloidkorpset omfavner.

Det vitner om et håp som viser veg gjennom Oslos parker, i perioden fra den første hestehoven avdekkes, til den senere begraves av gjørme på sensommeren. Ikke alle blomstene er like tydelige om sommeren heller, men denne samleren er med på å gjøre utvelgelsen lettere.