Bumbro
Hietzing Bhangra
Pepi Steppi

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Indisk som dansemusikk, hørt med europeiske ører

Bollywood-bølgen kommer musikkveien også. Her har du musikken til din egen lille indiske fest.

Europeerne Hans Kulisch og Stanislaus Vana begynte med Indian Masala Mix Vol.1 (2000) å lefle med koplingen indiske klassikere eller moderne indisk musikk og elektronisk musikk. Med tydelige referanser til Bollywood og indisk filmmusikk har de i etterkant produsert en klubbvennlig 12" og nå altså Indian Masala Mix Vol.2. Eller som undertittelen til Vol.2 går: "hindi filmsongs and imaginary soundtracks by Kulisch & Vana".

Med dårlig kjennskap til Vol.1 antok jeg først at dette var snakk om noen hippe indere som hadde skrudd sammen en vesten-vennlig elektronisk utgave av Topp 20 i India, men det viser seg altså at dette er snakk om en tysker og en belgier som er opptatt av etnisk dansemusikk og særlig indisk sådan. Hans Kulisch har visstnok kjørt indiske klubbkvelder helt siden 1994, og samarbeidet med Vana har strukket seg relativt langt tilbake i tid.

På grunn av en fattig promokopi, magre hjemmesider og tynt presseskriv vet jeg lite om hva disse unge herrene ønsker å misjonere for, annet enn selve koplingen india+elektro. I seg selv en god grunn, og med et tappert resultat. De 14 sporene på Vol.2 er stappet med sydende og erkeindiske låter innmikset med moderne danserytmer. Men et raskt obs er her verdt å komme med: for den som forventer house, dance eller drum'n'bass-låter med en skarve sitar innbakt her og der, må tenke om igjen og kanskje heller kjøpe noe annet. Dette er elektro og elektrobeats i stor grad, og det indiske lydbildet er på ingen måte i bakgrunnen. Altså noe som må remikses og justeres hvis det skal utprøves på vinterfrosne nordmenn (som allerede sliter med enkle dansetrinn i salsaklassen sin). Første spor, Tabla Babla, er noe som sikkert kan prøves ut på neste fest, men dette er da også unntaket.

Å gå via moderne elektroniske rytmer er en god måte å bli introdusert for genre som for eksempel jazz, og derav også World Music eller etnisk musikk. Den tette og skarpe lyden i den indiske musikken gjør seg godt til mørke og kontante rytmer, og passer godt til diverse programmerte herligheter. Indian Masala Mix Vol.2 var en liten øreåpner for meg, og gjør meg interessert i å utforske genren mer. Men foreløpig er det nok filmene som for eksempel Monsoon Wedding som gleder meg mest av "indiabølgen".