Rank & File
Buick MacKane
The True Believers

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Verdig og tidvis spennende tribute-album

Eliten av amerikanske roots-musikere kommer sammen for å gi en hjelpende hånd til kollega med helseproblemer, og det blir det godlyd av.

Alejandro Escovedo er ikke noe husholdningsnavn her til lands. Det er han vel strengt tatt ikke i USA heller, men denne plata viser at han er høyt ansett i musikerkretser. En dobbel tribute-plate kan fort blitt traurige greier, men det er ikke tilfellet her. Man har faktisk langt på vei lykkes med å fylle opp en dobbel-CD med kvalitetsmusikk. Det sier noe om Escovedos låtmateriale og artistkollegenes vilje til å stille opp for mannen. Det er ikke mange toppnavn innen amerikansk americana som ikke er med på denne plata. Det er bare å lene seg tilbake og nyte mangfoldet, selv om det selvsagt blir noen dumper på landeveien på en så omfangsrik utgivelse.

Bakgrunnen for Por Vida er at låtskriveren, sangeren og gitaristen Escovedo plutselig 2. april 2003 ble rammet av hepatitt C, og at han i likhet med mange amerikanske kunstnere ikke hadde helseforsikring å betale de drøye sykehusregningene med. Dette startet en grasrot-bevegelse som kulminerte i denne plata. Som sagt er listen over bidragsyterne lang og imponerende. Det begynner med alltid gode Lucinda Williams, som på sin sedvanlige slepne og rufsete måte gjør Pyramide of Tears. Steve Earle og Reckless Kelly slår sine pjalter sammen og rocker gjennom Paradise. Calexico gjør en herlig, varsom versjon av Wave. John Cales bidrag er nærmest en gymsokk, etter min mening, men moroa kommer raskt tilbake når Escovedos hometown-boys Los Lonely Boys fra Austin knaller til og gjør en rocka Castanets.

Så dras tempoet ned av Cowboy Junkies som tolker Don't Need You på sin karakteristiske måte med en blanding av skjønnhet og skarpe kanter. Son Volt dukker opp i en kort gjenforening, og bluesmunnspilleren Charlie Musselwhite overrasker med et av de beste bidragene på Everybody Loves Me. Og slik fortsetter det. Jeg kunne dratt frem en mange flere eksempler på utsøkte tolkninger (og noen eksempler på det motsatte), men det holder egentlig å si at alle artistene på lista gjør låtene på sin egen måte, noe som gir albumet spennvidde og gjør denne hyllesten til noe langt mer enn plankekjøring for å skaffe penger.

Det er altså mange grunner til å kjøpe denne plata:
-støtt en god sak og hjelp en hederskar med skranten helse
-bli kjent med Escovedos musikk