cover

Punk Rock

The Mekons

CD (2004) - Quarterstick / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Post-punk

Spor:
Teeth
Corporal Chalkie
I'm So Happy
What
32 Weeks
Work All Week
The Building
Rosanne
Trevira Trousers
This Sporting Life
Never Been In a Riot
Lonely and Wet
Fight the Cuts
Chopper Squad
Dan Dare

Referanser:
Chumbawamba
The Clash
The Pogues

Vis flere data

Se også:
Heaven & Hell – The Very Best of the Mekons - The Mekons (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


White riot flashback!

Mekons leverer evig-opprørsk sølvbryllups-punk i triangelet mellom The Clash, The Pogues og Chumawamba!

Det er flere enn The Damned som stadig kommer tilbake, når det gjelder gamle helter fra slutten av 70-tallet. Både Wire og The Fall har nylig levert solide nye album og turen har nå kommet til The Mekons, hjemmehørende i Leeds. På midten av 80-tallet i post-punk tiden måtte de fleste av disse finne seg opp på nytt igjen for å henge med. The Clash klarte det ikke, men The Mekons fant fram gamle Hank Williams og Gram Parsons plater og kom tilbake med Fear & Whiskey (1985), en heftig blanding av ku-pønk og aggressive, politiske viser som talte Reagan og Thatcher midt i mot.

Mangt et år har svunnet hen siden da og The Mekons viser seg å være like seiglivet som influensa-viruset. Denne gangen mimrer de om opprørske somre i årene rett etter at den illsinte spirit-of-1976-ånden slapp ut av flasken. Det ser ut til at mutter'n omsider har ryddet gutterommet og kommet over materiale skrevet mellom 1977 og 1981 og sendt en hyggelig brevpakke til Jon Langford og Tom Greenhalgh, de eneste gjenværende medlemmene fra den epoken. Dette har gitt råvarene til The Mekons store 25-års jubileumsturné i Europa og USA. Opptaker var det også plass til på turen, og albumet med den fantasifulle tittelen Punk Rock ble innspilt i Chicago, New York og Amsterdam.

Det vi har med å gjøre her er dermed musikkdagboka til gamle tregrepshelter med vedvarende opprørstrang. Plata er fylt med pub-punk, hardcore og folk-punk som av og til tar sideveier mot ska og reggae. Et par av de sporene som er innspilt live gir deg dermed en god indikasjon på hvordan The Clash kunne høres ut på en imaginær gjenforeningsturné med hyppige ønskerepriser fra deres beste periode.

Teeth er en høyoktansåpning der den melodiske gitarlarmen fyller hele rommet og gjør det vanskelig å oppfatte sangen. Corporal Chalkie skaper en dynamisk motsetning der Sally Timms leverer sang lidende nok til å bli tatt alvorlig av alternativ-country fansen. What følger denne retning videre og utforsker instrumenter som ikke vanligvis forbindes med denne genren (trekkspill og mbira, et instrument fra Zimbabwe med en viss likhet til xylofon) I'm So Happy er klassisk tregrepspunk som skrikes ut og gjaller i veggene. Politiske tekster finnes det naturlig nok en god del av her, fram for alt på Fight the Cuts, 32 Weeks og Work All Week. Sistnevnte er platas ska-punk høydepunkt som akutt framprovoserer et snarlig gjenhør med gamle Clash-plater for denne anmelderens vedkommende. This Sporting Life er platas mest eksotiske spor med banjo, mbira, håndklapp og en monoton underliggende tone. Oppfinnsom backpacker-punk, dette her!

Å klore seg ut en musikalsk nisje midt mellom The Clash, The Pogues og Chumbawamba høres ikke ut som noen dum ide, og Mekons beviser i praksis at det her har vært et hull i vår musikalske bevissthet. De føyer seg dermed pent inn i rekka av gamle storheter som ikke har sviktet det urgamle opprøret som definerer ekte punk-rock. Dette danner en skarp kontrast til de patetiske gjenforeningskonsertene til Sex Pistols som bare ble gjennomført for å gi Johnny Lydon sårt tiltrengte drikkepenger.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Clientele - Strange Geometry

(Merge)

Tindrende vakker drømmepop fra et av Londons mest oversette band.

Flere:

J. Mascis - Several Shades Of Why
Antony and the Johnsons - Antony and the Johnsons