Untitled

North Mississippi Allstars
Medeski Martin and Wood

(1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7)

Hensikten helliger middelet...?

En instrumental gospelplate vi helt sikkert hadde klart oss uten...

Man skulle ikke tro det, men The Word er faktisk ingen ringere enn North Mississippi Allstars inkognito. Vi vet fra før at gutta i the Allstars er religiøse, og at bassist Chris Chew har sine musikalske røtter og utdannelse i baptistmiljøet rundt Mississippi - noe de ikke har gjort nevneverdige forsøk på å skjule på sine ordinære utgivelser. Men det er likevel et hav av forskjell mellom Allstars og The Word. Det som kjennetegner Allstars er lekende og til tider eksperimentell sørstatsboogie utført med en håndverksmessig overlegenhet og glimt i øyet. De drar gjerne veksler på gospelmusikken, og fusjonerer den inn i både blues og boogie med svært godt resultat. Men når de spiller som The Word er lekenheten for det meste fraværende, og det samme gjelder alt det andre som gjør at vi liker Allstars så godt.

Jeg har aldri hatt noe imot instrumentalmusikk. Mye av det beste innen jazz og fusion hører hjemme i nettopp denne kategorien. Men når man tar en bunke trad-låter, fjerner teksten og lar hele melodilinja henge på en enkelt steel-gitar, da blir det fort litt... monotont. Det minner plutselig farlig mye om de treningsskivene jeg kjøpte da jeg begynte å spille gitar for snart tjue år siden - du vet, de som ble annonsert i Guitar Player Magazine, innspilt med fullt komp, men uten vokal eller leadgitar. Fine å øve etter, men musikk til å høre på er det ikke. Men med treningsskivene fikk du i alle fall med et notehefte på kjøpet.

Det finnes faktisk tilløp til genialitet på denne skiva. Luther Dickinson er en fremragende gitarist, og det er det vanskelig å skjule selv om man forsøker å drukne mannens arbeid i klisjéer og uendelig kjedelig materiale. Men jeg tror nok at de geniale partiene først og fremst er forbeholdt ørene til utøvende gitarister. Ta låta Without God, for eksempel. I løpet av verdens leeeeeengste innledning lirer broder Luther av seg noen skalaøvelser som selv Øystein Sunde får bakoversveis av. Noen som husker Crossroads-duellen? Oh, well... Dette svinger det jo slett ikke så verst av. Etter hvert som vi kommer oss unna den verste gospelen blir det chicagoblues av denne låta - selv om nesten sju minutter nærmer seg overdose for et enkelt musikalsk tema.

Resten av skiva er rett og slett drittkjedelig. At prosjektet begynte som en studiojam forbauser vel ingen - men jeg tror nok at de aller fleste Allstars-tilhengerne som legger 169 kroner på disken for denne skiva lurer på hvorfor noen bestemte seg for å gi ut søpla på CD.

Får du ståpels av instrumentalgospel blottet for sjel og nerve, er denne plata midt i blinken for deg. Om du ikke er en av de tjuetre personene i verden som passer inn i denne kategorien (og det inkluderer de fem bandmedlemmene i The Word), anbefaler vi deg å styre unna. Det virker som denne skiva først og fremst er gitt ut for at baptistpastorer i kirkesamfunn som ikke har råd til å holde seg med et sikkelig gospelband skal ha noe å spille i bakgrunnen mens de preker. Og som musikalsk bakteppe fungerer nok plata ganske godt. Men det er likevel et ganske kjedelig bakteppe, da...

Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures

(RCA)

Queens of the Stone Age, Led Zeppelin og Nirvana bokstavelig talt i ett og samme band. Tiårets supergruppe? Mest sannsynlig.